" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۵ ب.ظ

گدای پولدار یا پولدارِ گدا!!

بخش اول:

چند وقتی میشه با وبِ یه بنده خدایی آشنا شدم...

این شخص هر چند وقت یک بار یک پست میذاره درباره ی یکی از دوستانش که بهش پول قرض داده اما اون فرد بعد از مدتی و گذشتن از زمانِ مقرر، هنوز که هنوزه پولش رو نداده و هی امروز و فردا میکنه...!!

این در حالی هستش که میگه شخصِ بدهکار میتونه بدهی رو بپردازه اما این کارو انجام نمیده!!

دلیلش بر این ادعا هم سفرهای خارجی هستش که شخصِ بدهکار میره!!

بعد از خوندنِ پست های این شخص، یادِ گدای برنامه ی کلاه قرمزی افتادم!!

 

بخش دوم:

دیشب تو اخبار داشت اولین دزدِ بیت المالِ این مملکت رو نشون میداد...

و این شخص خیلی راحت داشت حرف میزد...!!

اینکه چی گفت و چی شنید بماند...

فقط تنها چیزی که از ذهنم گذشت این بود که به چه کسانی میگن مفسدِ فی الارض...!!

و اینکه حیف و میل کردنِ بیت المال هم میتونه فساد حساب بشه یا نه...!!

 

بخش سوم:

تو دورانِ دانشجویی یه هم کلاسی بود که شبانه قبول شده بود...

این شخص علاقه ی زیادی به طراحی، حکاکی و کنده کاری روی میز داشت!!

وقتی بهش میگفتم بیت المالِ؛ می گفت پولش رو میدم!!

مگه بیت المال هم خریدنیِ؟!!!

 

«و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطار یوده الیک و منهم من ان تامنه بدینار لا یوده الیک الا ما دمت علیه قائما، ذلک بانهم قالوا لیس علینا فی الامیین سبیل و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون»

و در میان اهل کتاب، کسانی هستند که اگر ثروتِ زیادی به رسمِ امانت به آنها بسپاری، آن را به تو باز می گردانند و کسانی هستند که اگر یک دنیار هم به آنها بسپاری به تو باز نمی گردانند، مگر تا زمانی که بالای سر آنها ایستاده و بر آنها مسلط شوی. این بخاطرِ آن است که گفتند ما در برابر امیین (غیر یهود) مسئول نیستیم و بر خدا دروغ می بندند؛ در حالیکه خود دروغ بودنِ حرفشان را می دانند. / سوره آل عمران، آیه 75

 

امام حسین (ع) هم در روزِ جنگ، ادای قرض و بدهی و حق الناس رو بالاتر از جهاد در رکابِ ولیِ خدا میدونستن!!

کمی بیشتر مراقب باشیم!!



سوته دلان نوشت:

نابودیِ مردمانِ گذشته از آنجا بود که اگر سرشناسی دزدی می کرد، رهایش می ساختند و چون ناتوانی دزدی می نمود مجازاتش می نمودند.


(امیرالمومنین علی علیه السلام)

 

 

«والسلام علی من التبع الهدی»



 

۹۴/۰۵/۲۸
سوته دلان

نظرات  (۱۶)

احسنتم .. استفاده کردیم.
پاسخ:
ممنون از لطفتون...

در پناه حق

۰۹ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۴۵ صحبتِ جانانه
احسنت

عالی بود این نوشته

اجرتون با خدا
پاسخ:
خیلی ممنون، نظر لطف شماست...

نگاهِ شما عالی بود...

سلااام چرا رفتین دیگ نمیاین
پاسخ:
سلام

هستیم در خدمت...

۰۵ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۵۴ مهدی زارع نژاد
سلام
برای عرض ادب آمدم و نظرات بازدید کنندگان و پاسخ های شما را خواندم و بهره بردم
خدا خیرتان دهد
یا حق
پاسخ:
سلام

بزرگوارید جناب، ممنون که قابل میدونید و میخونید...

خدا به شمام خیر بده...

در پناه حق

۰۵ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۱۱ آقایی جــــــــــــــــــــــــــــــــــــوگیر
شاید بشه گفت کسی که قرضش رو عقب می‌اندازه و داره دو تا گناه می‌کنه
گناه اول ندادن قرض
گناه  دوم بدبین کردن اون فرد و اینکه اون فرد میلی برای قرض دادن به دیگران نداشته باشه
پاسخ:
احسنت،کاملا درسته...

من به قسمت دومش دقت نکرده بودم؛ واقعنم بدبینی به وجود میاره و باعث میشه این مساله اپیدمی بشه و بی اعتمادی نسبت به همه پیش بیاد...


آقا میرزا حسن لسان الأطباء از اهالی اشرف مازندران نقل کرد در زمانی که حاجی ملا محمد اشرفی از مشاهیر علما در زادگاه خود اشرف ( بهشهر ) زندگی می‌کرد، من یک بار عازم زیارت حضرت رضا، علیه السلام شدم . برای خداحافظی و امر وصیت نامه‌ی خود خدمت ایشان رفتم و چون دانست که به زیارت ثامن الائمه علیه السلام می روم، پاکتی به من داد و فرمود :

« در اولین روزی که به حرم مشرف شدی، این نامه را تقدیم امام رضا علیه السلام کن و در مراجعت جوابش را گرفته، برایم بیاور.»

با خود گفتم : یعنی چه ؟ مگر امام رضا علیه السلام زنده است که نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگیرم؟! اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد که این مطلب را به ایشان بگویم و اعتراض نمایم .

هنگامی که به مشهد مقدس رسیدم، در اولین روز زیارت، برای ادای تکلیف نامه را به داخل ضریح انداختم . بعد از چند ماه موقع مراجعت برای زیارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجی را که گفته بود جواب نامه‌ام را بگیر و بیاور، فراموش کرده بودم .

بعد از نماز مغرب و عشا درحال زیارت بودم که ناگاه صدای مأموری بلند شد که زائران از حرم بیرون روند تا خدام به تنظیف حرم بپردازند . وقتی نماز زیارت را تمام کردم، متحیر شدم که اول شب چه وقت در بستن است ؟ ولی دیدم کسی جز من در حرم نیست ! برخاستم که بیرون روم، ناگاه دیدم سید بزرگواری در نهایت شکوه و جلال از طرف بالا سر با کمال وقار به سوی من می آید . همین که به من رسید، فرمود : حاجی میرزا حسن ! وقتی به اشرف رسیدی پیغام مرا به حاجی اشرفی برسان و بگو :

آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب

در این فکر بودم که این بزرگوار که بود ؟ که مرا به اسم خواند و پیغام داد یک مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخی نشسته و بعضی ایستاده به زیارت و عبادت مشغول هستند فهمیدم که این حالت مکاشفه بوده است . وقتی به وطن مراجعت کردم، یکسره به خانه مرحوم حاجی اشرفی رفتم تا پیغام امام علیه السلام را به وی برسانم همین که در را کوبیدم، صدای حاجی از پشت در بلند شد که :

« حاجی میرزا حسن ! آمدی ؟ قبول باشد . آری :

آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب بزن به خانه و پس میهمان طلب

سپس افزود:« افسوس ! که عمری گذراندیم و چنان که باید و شاید صفای باطن پیدا نکرده‌ایم !»


کرامات رضویه ، ج 2 ، ص 64.
پاسخ:
خیلی ممنون،لطف کردین بزرگوار...

ولادتِ امام رضا ع رو هم خدمتِ شما تبریک میگم...

۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۱۰ یک خبرنگار ...
راستی ؛
اینجا چرا این قدر تاریکه !!؟؟ ... :((

پاسخ:
قبلاً متمایل به قرمز بود، گفتم یکمم متمایل به آبی بشه! :)

جدای از شوخی، بخاطرِ نوری که به زمین تابیده دوسِش داشتم و به نظرم قشنگ بود...


۰۴ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۰۹ یک خبرنگار ...
سلام
و تبریک ولادت امام رئوف (ع) ...

ممنون از دعاهای قشنگی که برامون نوشتی در این شب عزیز ... 
خُب البته که شما زودتر از ما به زیارت حضرتش نائل میشید ... :))
ان شاءالله ...

خوشبختی ، تندرستی و سربلندی شما دوست خوبم رو آرزومندم ...

پاسخ:
سلام

خوش تشریف آوردی خبرنگار خوب :)

ممنونم...
خواهش میکنم؛ ان شاالله قسمتِ همه بشه به زودی...

ان شاالله...! :))

منم سلامتی و سعادت رو برای شماِ دوستِ خوبم از خداوندِ منان خواستارم...

هعععی چه میشه گفت! یبار دیدم یه نفر داشت تو کتابی که از کتابخونه گرفته بود، با مداد مینوشت! تو تعداد زیادی از صفحه ها! بهش گفتم این امانته، بیت الماله، نباید توش بنویسی، گفت : حالا دارم نکته بهش اضافه میکنم خیلی هم دلشون بخواد!
بغل دستیشم گفت: حالا وسط میلیارد میلیارد پولی که میخورن، خدا فقط مونده با این یه صفحه کتاب چیکار کنه!

...

مثل این حرفها اونقدر شنیدم و دیدم که واقعا دلم میگیره بهش فکر میکنم...

پاسخ:
همون دیگه؛ مشکل اینه که فکر میکنن بیت المال حتما باید پول های میلیاردی باشه!

این چیزای کوچیک به چشمشون نمیاد و میگن اگه راست میگین جلوی اونایی که میلیاردی حروم خوری میکنن رو بگیرین!

امان از این طرزِ تفکرِ جاهلی...

واقعنم آدم دلش میگیره، ببخشید که باعثِ ناراحتی شدم شادی عزیز :(

از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود...


سلام ..

به قول پارسا پیروزفر تو سکانس فیلم اعتراض مسعود کیمیایی
یه چیزیه که ذهنمو به خودش خیلی مشغول کرده
عدالت 
اصلا میخوام بدونم این عدالت چه عدالت چه شکلیه ؟؟
پاسخ:
سلام

ای دادِ بیداد... :(

ممنون که اینجا بهش اشاره کردین...

+راستی من اومدم به وبلاگتون سر بزنم ولی به هیچ وجه صفحه باز نمیشد، یعنی صفحه ی کلی باز میشد با آدرستون ولی کاملاٌ سفید بود!!

اولش فکر کردم شاید خدای ناکرده وبتون حذف یا هک شده!
ولی حالا که می بینم تشریف آوردین با آدرستون پس یعنی حتما مشکل از بلاگفا بوده طبقِ معمول!
انشالله در اولین فرصت خدمت میرسم...


روایت از پیغمبر اکرم (ص) است که حضرت فرمود: . در این روایت آمده که اگر کسی برای مؤمنین و مؤمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق می‏کند، برای او سه چیز در نظر می‏گیرد؛ برایش حسنه می‌نویسد و از گناهانش می‌کاهد و بر مقامش می‏افزاید.

بحارالنوار جلو 90 ص 391


من این روایت را که خواندم، تعجب کردم. می‏دانید تعجب ما برای چیست؟ چون ما مخلوقیم، محدودیم و تَنگ نظریم؛ لذا تعجب می‏کنیم که چگونه اگر یک نفر بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات» به عدد تمام انسانهای مؤمنی که خدا از زمان حضرت آدم تا به قیامت خلق کرده، خداوند در نامه عمل او به عدد همه آن‏ها حسنه می‏نویسد! تازه این اولین چیزی است که خدا در عوض این دعا به داعی می‏دهد.

مرحوم
ایت الله مجتبی تهرانی


((پس فراموش نکنید اللهم الغفر المومنین و المومنات

به عزیزان خود خبر دهید
غریبانه ))
پاسخ:
به چه روایتِ خوبی اشاره کردین...

خداوند روحشون رو قرینِ رحمتِ محضش کنه...

ممنون بزرگوار

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۰۴ مهدی زارع نژاد
سلام
سالها درگیر موضوع امانت داری بودم و چه . . . . . . که مشاهده نشد .
خدا را شکر بازنشست شدیم و حال نمی بینیم .
. . . .
 رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

لا تَنظُروا إِلى کَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم وَ کَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّیلِ، و َلکِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَدیثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛
به زیادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نکنید، بلکه به راستگویى و امانتدارى آنها توجه کنید.
 
عیون اخبار الرضا ج2، ص 51 
. . . . .
 امام صادق علیه السلام :
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم و َلا بِصیامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّى لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ ، وَ لکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الامانَةِ؛
فریب نماز و روزه مردم را نخورید، زیرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى کند که اگر آنها را ترک گوید، احساس ترس مى کند، بلکه آنها را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید.
کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص104، ح2
. . . .
خداوندا عاقبتمان را بخیر کن
. . .
موفق و سلامت و شاد و سربلند باشید
یا حق

پاسخ:
سلام

دقیقاً وضع به جایی رسیده که آدم میگه خداروشکر که دیگه تو فلان موقعیت نیستم!!
حداقل اگه آدم نمی تونه به افراد کمک کنه خودش رو باید از اون جو دور کنه...

مثِ همیشه با احادیث، پست رو تکمیل کردین...
ممنون بزرگوار...

برای دعای خوبتون الهی آمین...

شمام موفق و سلامت باشین...

در پناه حق

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
بعضی ها ژن گدایی و خساست دارن و با همین ها هم پول دار میشن
خیلی ها هستن که پولدار نیستن اما خیلی راحت تر از پولدار ها زندگی میکنن
چون انصاف دارن
+
حلال و حروم هم که متاسفانه رعایت نمیشه یا کم میشه (**** ** ** ****)

پاسخ:
این حرفِ شما منو یادِ این شعر انداخت:

درم دارانِ عالم را کرم نیست / کرم دارانِ عالم را درم نیست...

هیچ کاخی ساخته نمیشه مگر اینکه کوخی خراب بشه!! این یه اصلِ متاسفانه...

تشخیصِ مرزِ حلال و حروم یه وقتا خیلی سخته...!! :(

(انشالله که اینطور نیست)

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۹ فاطیما کیان
بعضی هستن با خودشون میگن که گناه حق مردم خوری رو با کارهای خوب دیگه پیش خدا ماست مالی میکنن دیدم شبیه همین ادمی که توصیفش کردم رو ...خیلی عجیبن !
پاسخ:
یا خدا...!!

این دیگه چه مدلشه؟!
از عجیب هم یه چیزی اونورتر!!

من بعضی وقتا پیشِ خودم میگم درسته که خدا درِ توبه رو باز گذاشته و گناهارو می بخشه، ولی با این حال بازم آدمی که حق الله رو رعایت میکنه با اونکه رعایت نمیکنه از زمین تا آسمون با هم فرق دارن!!

دیگه حق الناس که جای خود داره!!
حق الناس تنها چیزی هستش که بنده ها حقِ قضاوتِ همدیگه رو دارن!

اعمالمون ک اینو نشون نمیده
پاسخ:
معلومه که اعمالمون اینو نشون نمیده!!

چون ما ذره ای طاقتِ عدالت نداریم!!

ما فقط به دنبالِ تساویِ حقوق هستیم نه عدالت...

بخاطرِ همین میگم انشالله به لطفِ خدا، نه به واسطه ی اعمالِ ما، در ظهورِ حجت تعجیل بشه و عدالت برقرار بشه...

هه عدالت با علی رفت ان شالاه ک بیاد.............
پاسخ:
انشالله با ظهورِ حضرتِ حجت ع محقق میشه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">