" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

چهارشنبه, ۵ دی ۱۳۹۷، ۰۲:۲۶ ب.ظ

عجوزِ مکاره...!

«به نام خریدارِ جان ها»


صبح که از خواب بیدار شدند، یعنی با چه فکری از خانه بیرون رفتند؟!


اه، باز هم درس‌های چرت و پرت...

بازم استاد میخواد اول صبحی، یکسره حرف بزنه و مخ ما رو بخوره...

امروز یادم باشه فلان کتاب و فلان مقاله رو هم چک کنم...

یادم باشه برم از فلان استاد بخوام برگه‌م رو دوباره چک کنه! مطمئنم اشتباه کرده و من نیفتادم...

امروز برم به استاد فلانی بگم 2 نمره بهم بده بلکه این درس رو پاس کنم...

امروز یادم نره که قسطِ شهریه‌ی ترم رو واریز کنم...

 

***

یعنی ممکن است بین این 9 10 نفر، متاهل هم بوده باشد؟!

چقدر مرگ نزدیک است و شاید هر آن، با هرکدام از ما دست به یقه بشود...!

چقدر این زنده بودن بی اعتبار است و در عین حال این دنیا و متعلقاتش خواستنی...!

 

دروغ نگفتم اگر بگویم ترسم بیشتر و بیشتر شده...

هم از کنده شدنم، هم از یکباره کنده شدنم!


چگونه باید قطعِ نظر کرد از این عجوزِ مکاره؟!

 

«پیر ما گفت جهان بر روشی محکم نیست / از خوش و ناخوش او قطعِ نظر باید کرد»

 

+ روح همه‌ی تازه درگذشتگان شاد و قرینِ رحمتِ الهی...



«والسلام علی من التبع الهدی»



۹۷/۱۰/۰۵
سوته دلان

نظرات  (۲۹)

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۵:۱۶ تسنیم ‌‌

امیدوارم به نتیجه برسید.

موفق باشید.

پاسخ:
ممنونم از شما بابت وقتی که گذاشتین...
ان‌شاءالله

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۴:۵۶ تسنیم ‌‌

اون آیکونی که دست راستشو گذاشته رو صورتش و هوف می‌کشه! آخه چرا همه‌ی قیمه‌ها و ماستا و قرمه‌ها و پلوها رو تو هم می‌ریزید؟

نمیشه خدا برای بعضی آدم‌ها از سنت امهال و استدراج استفاده کنه، برای بعضی‌ها نه؟ یا نمیشه برای بعضی گناهان زود عقوبت کنه برای بعضی‌ها مهلت بده؟ مثلا میگن عاق والدین زود عقوبت میشه.

پاسخ:
ببخشید خسته‌تون کردم؛
والا چی بگم! ما یه قرآن داریم، یه تفسیر و روایات...
که گاهی این تفسیر و روایات به نظرم نه با عقل جور در میاد نه قرآن!
البته که همه‌ی روایات سند صحیحی ندارن و باید به علم الرجال رجوع کرد.

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۴:۴۵ تسنیم ‌‌

امهال و استدراج، نافی حرفایی که زدیم نیست.

پاسخ:
چطور نیست؟!
طبق بحث‌های ما و البته مبتنی بر نظر علما، صله رحم و صدقه عمر رو طولانی می‌کنه ولی بعضی گناهان عمر رو کوتاه می‌کنه!

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۴:۲۵ تسنیم ‌‌

خواهش می‌کنم ولی لطفا حتی المقدور تو فضای مجازی از "لحن‌خوانی" پرهیز کنین. این فضا یه تنش ذاتی داره انگار، با اینکار از تنش بیشتر جلوگیری میشه.

 

پزشکی و بهداشت تو سه تا حیطه فعالیت می‌کنه، پیشگیری، درمان، کاهش عوارض و ناتوانی‌ها. مسلما بخش بزرگی از فعالیت‌های پزشکی برای جلوگیری از مرگ و میر زودهنگامه. ببینید من به خاطر رشته‌م کمی اطلاعات در این باب دارم. یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، بهداشته. مرگ و میر و امید به زندگی و آمار مرگ مادر و نوزاد و اینا. این موارد تو کشورهای توسعه‌یافته بهترن، یعنی امید به زندگی بالاست (میانگین، در سنین بالاتری می‌میرن) و آمار مرگ مادر و نوزاد پایین‌تره. و تو بعضی کشورهای آفریقایی نه تنها مرگ مادر و نوزاد و کودک بالاتر از کشورهای توسعه‌یافته است، که مرگ و میر ناشی از گرسنگی حتی وجود داره!

هرکی پیشرفت کرد خدا مرگش رو عقب میندازه: خدا یه قوانینی تو طبیعت قرار داده، هرکی رعایت کنه مرگش عقب میفته. آب آشامیدنی سالم، مواد غذایی ارگانیک، هوای پاک، فعالیت بدنی متناسب و... حالا این شرایط چه به واسطه‌ی توسعه‌یافتگی برای کل یه جامعه محقق بشه چه به واسطه‌ی دوری از تکنولوژی و صنعت تو یه روستا یا حتی با تلاش فردی (مثلا من تو خونه‌م گلخونه درست کنم و دور از شهرهای صنعتی زندگی کنم و دام و طیور برای مصارف شخصیم پرورش بدم و برم از چشمه آب بیارم و...)، باعث میشه آدم بیشتر عمر کنه. ضمن اینکه احادیثی هم داریم در این باب که خودتون فرمودین، صدقه و صله ارحام و اینا باعث افزایش عمر میشه و علما هم که ماشاءالله خودشون اهل علم و عملن :) همین احادیث اتفاقا صحه میذاره بر وجود اجل معلق، که اگه زمان اجل قرار نیست عوض بشه، چطور اینا عمر رو زیاد می‌کنن؟

پاسخ:
چشم رعایت میکنم؛

پس سنت امهال و استدراج چی میشه؟! که خداوند به گناهکاران عمر طولانی میده؟!
اگه تمایل داشتین پست آخرم رو که مرتبط با نظر شماست بخونید، فعلا هرکسی داره یه جوابی میده.
تا ببینیم چی میشه!

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۲:۴۵ تسنیم ‌‌

راستش حرفتون بهم برخورد، مگه من با شما دعوا کردم؟ شما دعوا رو از کجای کامنت من برداشت کردین؟ صرف اینکه من از اینا :) نذاشتم که دلیل نمیشه.

قرآن محکمات داره، متشابهات داره، منسوخات داره، بعضی آیات به وسیله‌ی بعضی دیگه تفسیر میشن. واسه همینه که ما به تفاسیر رجوع می‌کنیم‌. این علما که کل قرآن رو خوندن، لابد اون آیه رو هم خوندن و این تفسیر رو نوشتن. اگه بگردیم شاید هم جوابش رو داده باشن. ولی بدون تحقیق نمیشه همینجوری گفت اجل معلق وجود نداره و اون‌ها حتما باید می‌مردن.

حالا من یک سوال دارم، اگه تمام مرگ‌ها، همون اجل مسمی باشن و ذره‌ای پیش و پس نشن، واقعا چه نیازی به پزشک و دارو و کشف درمان‌های مختلف و تلاش برای درمان ایدز و سرطان و ساخت ساختمان‌های ضد زلزله و سیستم اطفای حریق و جاده‌های امن و خودروهای امن و اینا هست؟ چرا کشورها هرچه توسعه‌یافته‌تر میشن مرگ و میر کمتر میشه؟ اجل‌های کشورهای آفریقایی چرا باید زودتر برسه، کشورهای اروپایی دیرتر؟ اینا رو جز با اجل معلق میشه توجیه کرد؟

پاسخ:
از حرف من ناراحت نشین دوست عزیز :)
پیشاپیش این جوابم عذرخواهی میکنم، من قصد ناراحت کردن هیچکس رو ندارم، فضای غالب مجازی این رو می‌رسونه!
منکه نمیگم شما شکلک لبخند بذارین، ولی خب وقتی آخر کامنتتون میگین «اینکه تو اجل معلق رو قبول نداری بحثش جداست» برای آدم سوء برداشت میشه و مطمئنا این برداشت اشتباه هم از طرف من بوده نه ایرادی از شما...

یعنی واقعاً پزشک و علم روز و تکنولوژی طبق حرف شما برای جلوگیری از مرگ معلقه؟!
بر اساس چه آماری میگین کشور توسعه یافته، اجلش دیرتر میرسه! 
یعنی هرکی پیشرفت کرد، خدا مرگش رو عقب میندازه؟ ما که نیمه توسعه یافته هستیم، پس چرا علمای ما ۱۰۰ سال به بالا عمر میکنن، تو روستاهای ما و عشایر که تکنولوژی نیست چرا عمرها طولانی مدته؟!

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۲:۰۹ تسنیم ‌‌

نه نرسیدیم سر حرف شما، چون شما ظاهرا قائل به چیزی به نام اجل معلق نیستین. وگرنه نمی‌گفتین اون‌ها الا و لابد تو همون تاریخ باید می‌مردن. ما نگفتیم حتما به اجل معلق مردن، ولی شما گفتین اجلشون حتمی بوده و اگه به این علت نه، به علت دیگه‌ای حتما می‌مردن.

مخلص کلام اینکه کسی که می‌میره، ما نمی‌دونیم اجلش حتمی بوده یا معلق، خدا می‌دونه و اگه صلاح بدونه جابجاش می‌کنه. پس نمیشه گفت اگه اون اتوبوس خراب نمی‌بود، باز هم حتما می‌مردن، فقط میشه گفت باز هم ممکن بود بمیرن.

ضمنا من و دوستم و همسایه‌مون نیومدیم اجل معلق و مسمی تعریف کنیم، علما اومدن گفتن. حالا اینکه شما انکار می‌کنید رو من نمی‌دونم.

پاسخ:
دعوا نداریم که با هم! :)
بنده یه حرفی زدم و هیچ ادعایی هم ندارم بر درست بودنش، چون سوادی هم ندارم.
اما برام جای سواله که وقتی خدا میگه لایستاخرون ساعه و لایستقدمون، پس اجل معلق چیه؟!

اگر قرار بر این بود که علما حرفی رو بر اساس علمشون زدن و ما سکوت کنیم که دیگه چه دینی! چه اسلامی!
ما فقط در مورد اصول دین باید بگیم سمعا و طاعتا، نه فروع دین!
حالا اینکه شما می‌خواین جلوی سوال و فکر مارو بگیرین بحثش جداست! :)

۱۱ آذر ۹۸ ، ۱۱:۲۹ تسنیم ‌‌

O_O

واقعا سوالتون متعجبم کرد! ممکنه هر کدوم از معلق یا محتوم بوده باشه اجلش.

اینکه اجل مسمی، حتما باید مرگ طبیعی باشه رو از کجا گفتید؟ می‌تونه اجل حتمی یه آدم تو زلزله تعیین شده باشه، یا اصلا بی هیچ علت خارجی واضحی که ما بفهمیم حتی.

و می‌تونه اجل معلق بوده باشه. مگه اجل معلق صرفا در اثر گناه میاد سراغ آدم؟؟؟ اینو از کجا گفتید؟ میگن اگه صدقه بدین ممکنه اجلتون عقب بیفته یا گناه بکنین جلو بیفته، نگفتن علت اجل معلق گناهه!

پاسخ:
تازه رسیدیم سر حرف من!
حالا که معلوم نیست اجل حتمی هرکس چه زمانی واقع شده! پس چطور میتونیم چیزی به نام اجل معلق داشته باشیم؟ یا مثلاً بگیم فلانی به مرگ معلق دچار شده؟

+ لازم شد یه پست بزنم و نظرات بقیه رو هم بدونم! :)

۱۱ آذر ۹۸ ، ۰۹:۱۸ تسنیم ‌‌

خوش باشید :)

 

تعریف هر دو اجل که بود همونجا دیگه. تعریف من هم نه، آیت الله طباطبایی، صاحب المیزان. ویکی‌پدیا هم گفته که ذیل تفسیر آیه 2 سوره انعام این تعریف اومده، می‌شد چک کنین برای اطمینان. الان هم این لینک خود تفسیره و مفصل توضیح داده. مثلا این قسمت‌ها که کپی کردم:
"اگر آیات سابق به ضمیمه آیه شریفه (لکل اجل کتاب، یمحو الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب ) مورد دقت قرار گیرند بدست مى آید که اجل مسمى همان اجل محتومى است که در (ام الکتاب ) ثبت شده، و اجل غیر مسمى آن اجلى است که در (لوح محو و اثبات ) نوشته شده است، - و ان شاء الله - بزودى خواهد آمد که ام الکتاب قابل انطباق است بر حوادثى که در خارج ثابت است، یعنى حوادثى که مستندند به اسباب عامى که تخلف از تاثیر ندارد، و لوح محو و اثبات قابل انطباق بر همان حوادث است، لیکن نه از جهت استناد به اسباب عامه بلکه از نظر استناد به اسباب ناقصى که در خیلى از موارد از آنها به (مقتضى ) تعبیر مى کنیم، که ممکن است برخورد با موانعى بکند و از تاثیر باز بماند و ممکن است باز نماند."

"نسبت اجل مسمى به اجل غیر مسمى نسبت مطلق و منجز است به مشروط و معلق، به این معنا که ممکن است اجل غیر مسمى به خاطر تحقق نیافتن شرطى که اجل معلق بر آن شرط شده تخلف کند و در موعد مقرر فرا نرسد، و لیکن اجل حتمى و مطلق راهى براى عدم تحقق آن نیست، و به هیچ وجه نمى توان از رسیدن و تحقق آن جلوگیرى نمود."

پاسخ:
الان من یه سوال دارم از شما؛
توی تفاسیر میگن با گناه عمر آدم کوتاه میشه، با صدقه و صله رحم عمر زیاد!
حالا سوالم اینه، نوزادی که در ابتدای عمر می‌میره، به مرگ حتمی دچار شده یا معلق؟!
اگر حتمی بود که پس چرا به مرگ طبیعی نمرد، و اگر معلق بود، اون بچه که گناهی مرتکب نشده...
پس چرا مرده؟

۱۰ آذر ۹۸ ، ۲۱:۱۷ تسنیم ‌‌

سلام

اجل معلق (کلیک)

+ مرتبط با کامنت‌های گل نرگس و جواب شما.

پاسخ:
سلام
خوش تشریف آوردین :)

ممنون از ورود به بحث و لینکی که گذاشتین؛
اما شما اول تعریفتون رو از اجل مسمی بگین بعد معلق...

ضمنا ویکی پدیا خیلی منبع معتبر و قابل استنادی نیست، چون همه به راحتی بهش دسترسی دارن و می‌تونن مطلب کم یا اضافه کنن.

هنوز نه
با استادا مهربونتر ابشید که نندازنتون:)
پاسخ:
این یعنی که امتحان برگزار شد و اونایی که درس نخونده بودن رو انداختین؛ درسته؟!

۱۷ دی ۹۷ ، ۰۶:۵۵ آقا یاسر
در صورت تمایل سر بزنید
پاسخ:
چیزی نیست که!

بله اون دانشجو خیلی کاربزرگی کرده بود... روحش شاد
پاسخ:
خیلی بزرگ؛
خوش به حالش و سعادتش و عاقبتش...

روحش شاد و قرین رحمت الهی...

اتصال فضای دانشگاه به عالم پس از مرگ هم درخور توجه است.
پاسخ:
فقط اون دانشجویی که مشخص شد پنهانی رفته ستاد دیه و یه مردی رو آزاد کرده...

۱۴ دی ۹۷ ، ۱۲:۱۳ عاشق خدا
تنها بودن

مثل حذف کردن نمک از غذاس

به نفع آدمه

ولی یه جور بی مزس...!  
پاسخ:
خب این الان یعنی چی؟!

روحشون شاد
پاسخ:
الهی آمین...

عروس هزار داماد ... !!!
و کجاییم ما به اصطلاح شیعیان که اسم خودمون رو گذاشتیم مشایعت کننده ...
در حالی که امیر ملک کلام گفتن : من این دنیا رو سه طلاقه کردم ...
پاسخ:
یا همون آب بینی بزغاله!!

در حرف آسونه ولی سخته از این همه تعلقات جدا شدن...!

زندگی کن …

بخند

عاشق شو

زیرا نفرت، غم و اندوه

فقط علف های هرز باغ زندگی تو را آبیاری می کنند … !


پاسخ:
:|
این قبول دارم اجل برسه هر کجا باشی خواهی رفت شوخی بردار نیست 

منظور منم همین پاسخگوئی هست
پاسخ:
بله باید پاسخگو باشن و مجازات هم بشن!
اما این به معنی نیست که اون عزیزان، عمرشون به دنیا بوده!

روحشون شاد
پاسخ:
الهی آمین...

ی سوال بپرسم الان من میبرم جای بمب میزارم اون آدم ها میمیرن بگم اجلشون رسیده بود یا مقصر من هستم که بمب گذاشتم ی عده بی گناه کشتم ؟؟
پاسخ:
اون آدم‌ها اجلشون رسیده!
اگر با بمب گذاری نمیرن، به یه بهونه‌ی دیگه تو همین تاریخ، کشته میشن... 

+ راننده‌ی اتوبوس، جعبه‌ی سیاه هواپیما، کشتی باربری، داعش، آتش سوزی، زلزله، سیل... اینها همه اسباب مرگن!
+ اون راننده یا هر مسئول دیگه باید پاسخگوی اهمال کاریش باشه، اما به معنی این نیست که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، اونها به رحمت خدا نمی‌رفتن...

عمر و حد زندگی، دست خداست... 

۰۵ دی ۹۷ ، ۲۳:۵۸ جناب منزوی
درسته، منم منظورم همینه، مشکلات مردم بر اثر ناعدالتی هاست، مثلاً یه عده آب شرب ندارن و یه عده کلاً حقوق ماهیانه با یارانه کمتر از ۶۰۰ تومنه، خب اینا با این مشکل دیگه نمی تونن به چیزی فکر کنن، کسی که شکمش خالی باشه دیگه مغز خوب کار نمی کنه.
پاسخ:
بی راه نبوده که گفتن «کاد الفقر یکون کفرا»...

+ عیب نداره، عوضش سلطان سکه اعدام شد!! :|
دیگه ارز و سکه‌ای هست که از شنبه به بازار تزریق میشه...!

۰۵ دی ۹۷ ، ۲۳:۱۱ جناب منزوی
هر کسی دغدغه ای دار. طوری شده که دغدغه دیگه دین نیست...
پاسخ:
دین که شده جزء مسائل دسته چندم!
وقتی دغدغه‌ی مردم رو در حد خورد و خوراک روزانه تنزل دادی، اونوقت دیگه نباید توقع داشته باشی دم از خدا و پیغمبر بزنن!
بماند که عده‌ای همچنان صورتشون رو با سیلی سرخ نگه میدارن و از این امر مستثنی هستن...

یعنی الان این اتوبوس ترمز سالم بود باز هم امکان سالم رسیدن مسافرها نبودن ؟؟
پاسخ:
اگر اجلشون رسیده بود؛ نه!

۰۵ دی ۹۷ ، ۱۸:۰۷ دختـرِ بی بی
منظورتون رو متوجه نشدم
مگر مرگ رفتن به سوی خدانیست؟
انا لله وانا الیه راجعون

پاسخ:
چرا هست...
اما ذات بشریت از خداست و به سوی خدا برمی‌گرده...

منظورم عینِ عبارت بود!
یعنی لقاءالله برای منِ نوعی صورت می‌گیره، برای خواص و معصوم هم صورت می‌گیره؟!

۰۵ دی ۹۷ ، ۱۷:۳۹ دختـرِ بی بی
دقیقا ذیشب بود که از ترس مو بر بدنم سیخ شد و اشک در چشمانم حلقه زد
یکهو به یاد مرگ و نکیر و منکر و توشه خالی ام افتادم
خیلی میترسم خیلی
این یعنی من خیلی بدم چون لقاالله که ترس ندارد
خوشا به حال مومنان
سلام
پاسخ:
آره مخصوصاً این مرگ‌های دسته جمعی و یکباره خیلی تلخه...

جسارت نباشه‌ها، خودم رو میگم...
ولی مگه قراره هرکسی به لقای الله بره؟!!

این به گمونم فقط شده یه اصطلاح...
اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرفاست!

قبول دارم هر کجا باشیم در هر حالی اجل بیاد فرصت نمیده 

ولی گاهی ی ندونم کاری میتونه جلو بندازه این مرگ رو یا هر اتفاق بد دیگری رو 
پاسخ:
مگه میشه مرگ جلو یا عقب بیفته؟!
نص صریح قرآن که میگه نمیشه...
وقتی اجل کسی رسیده باشه، این به قول شما «ندونم کاری‌ها» میشه اسباب نه مسبب...

مرگ بهمون نزدیکه درسته 
ولی گاهی تو زندگی جواب ندونم کاری دیگران میدیم 

پاسخ:
اگه بگیم ندونم کاری دیگران، پس تکلیف "اجل مسمی" که «لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ» هست، چی میشه؟!

کین عجوزه است که در عقد بسی داماد است ...

واقعا مرگ خیلی نزدیکه ها ...
خیلی زیاد

همه اینا رو میدونیم ولی زود یادمون میره ...

هر هفته برای زیارت مزار مرحوم پدرم میریم بهشت زهرا، هر هفته چند ردیف بزرگ و هر چندماه یک قطعه پر میشن، هفته های اول کلی آدم میان و میرن ولی بعد از ماه ها رفت و آمد کم و کم و کمتر میشه ...

خیلی زود یادمون میره ماهم جامون تو همون 2 متر جاست و قراره سنگ فروشای بهشت زهرا بیان بالاسرمون که سنگ با عکسمون طراحی کنن!!

خدا جمیع اموات و غیر اموات رو قرین رحمت خودش قرار بده و گناهانشون و ببخشه
پاسخ:
علم داشتن با یقین و باور قلبی خیلی فرق داره...
ما همه عالمیم به اینکه می‌میریم اما کی، کجا، چطوریش رو هنوز باور نکردیم!

خداوند، پدرتون رو قرین رحمت و مغفرت کنه...

بهشت زهرا خیلی وقته که جای تنبه نیست!
شبیه همه چی هست جز مزار مردگان...!

انسان از واژه «نسی» میاد...
یعنی فراموش‌کار! و بی دلیل نیست که زود یادمون می‌ره...

ان‌شاءالله...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">