" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

چهارشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ق.ظ

دانلود با کیفیتِ عالی و سرعتِ بالا...

همه مون میدونیم که وقتی میخوایم چیزی رو دانلود کنیم بهترین زمانش شب هست، به قدری که سرعت تقریبا بالاست و بهترین وقت برای رسیدن به مطلوبِ مورد نظر هستش...

سوره ی مزمل هم در حقیقت در رابطه با دانلود هستش؛ دانلودِ الهی...

قبلاً از طولانی بودنِ پست عذرخواهی میکنم؛

تدبر سوره ی مزمل:

سوره ی مزمل از 3 سیاق (پاراگراف) تشکیل شده...

بخش اول از آیه ی 1 تا 14 که خطابِ مستقیمِ خدا به پیامبر برای دانلود هستش، در حقیقت دانلودِ مهیا شدن برای دریافتِ الهی...

بخشِ دوم از آیه ی 15 تا 19 و خطاب به مردم هستش...

و بخشِ سوم یعنی آیه ی 20 و خطاب به مردم اما به صورتِ ویژه تر هستش...

به طورِ کلی میشه گفت، سیاقِ اول خطاب به معلم، سیاقِ دوم خطاب به تمامِ دانش آموزان اعم از خوب و بد و سیاقِ سوم خطاب به دانش آموزانِ ممتاز هستش...

"سیاقِ اول":

هر شخصی بعد از خستگی های روزانه و دل مشغولی ها نیاز به استراحت و خواب داره...

در سوره ی مدثر، کلمه ی مدثر به طورِ عام جامه و لباس معنی میشه، اما در سوره ی مزمل، کلمه ی مزمل یعنی جامه و لباسِ خواب...

پیغمبر هم مثلِ مردمِ عادی از مشکلاتِ روزانه خسته شده، با این تفاوت که رسولِ و مسئولیتِ سنگین تری بر دوشش هست...

مثلاً دریافتِ وحی که اگر پیامبر با اون ظرفیتِ الهی نبود، ما شاملِ لطفِ الهی و دریافتِ قرآن نمی شدیم چون ظرفیتِ قرآن رو نداریم، یا خالی شدنِ زباله بر روی سرش و کظمِ غیظ کردن، به پیامبر؛ شاعر و دیوانه و سَفیه نسبت دادن ولی دم نزدن و فقط به خدا شکایت بردن... خلاصه اینکه همه جوره پیامبرِ خاتم از این دنیا و ناجوون مردی هاش خسته شده و نیاز به استراحتِ شبانه داره که سوره ی مزمل به عنوان 3 یا چهارمین سوره بر پیامبر نازل میشه که:

ای جامه ی خواب به خود پیچیده، در شب بلند شو و نیمی از شب یا بیشتر از نصف رو شب زنده دار باش...

سوالاتِ پیامبر:

چرا؟ جواب: چون قراره به زودی سخنِ سنگینی (پرمحتوا) رو بر تو نازل کنیم...

اما علتِ این نزول چیه؟ جواب: تا مهیای دریافتِ عظیم ترین متنِ الهی بشی...

حالا چرا شب؟ چون در شب سریع تر و راحت تر میتونی دانلود کنی و گام های پیشرفت رو برداری در حالیکه در روز رفت و آمد و مشغله زیادِ و نمیشه به این سرعت به مطلوبِ خودت برسی...

حالا چیکار باید کنم تا مهیای دریافتِ الهی بشم: جواب: « قم الیل الا قلیلا 2 و رتل القرآن ترتیلا 4 واذکر اسم ربک و تبتل الیه تبتیلا 8 واصبر علی ما یقولون واهجرهم هجرا جمیلا 10 و ذرنی و المکذبین... 11 »

شب زنده دار باش 2 قرآن رو با آهستگی تلاوت کن 4 اهلِ ذکر باش 8 اهلِ صبر باش 10 تکذیب کنندگانت رو به من واگذار کن 11

من که خالقِ تمامِ گیتی از شرق و غرب و شمال و جنوب هستم، بهترین وکیل و مدافعِ توام و از تو در مقابلِ تکذیب کنندگانت دفاع می کنم و اونها رو به بدترین عذاب دچار میکنم، همون روزیکه زمین و آسمون به لرزه در میاد و مثلِ شن های روان به حرکت در میان...

"سیاقِ دوم":

ای مردم بدونید که من رسولم رو به سمتِ شماها فرستادم همونطور که به سمتِ فرعون و فرعون صفتان فرستادم اما عصیان کردن...

و بدونید این رسولی رو که فرستادم اگر عصیانگری کنید، خودش شاهدِ روزِ قیامت هستش و تعیین کننده ی جایگاهِ شماست...

فرعونیان عصیان کردن و به بدترین مجازات دچار شدن که در تاریخ مثلِ اون پیدا نمیشه...

و کافر شدن به روزی که کودک از شدتِ ترس پیر میشه...

در اون روز آسمان از هم شکافته میشه و وعده ی خدا حتمی هستش...

من تذکراتِ لازم رو دادم، پس هرکس که بخواد من رو برگزینه راه برای انتخاب روشن و بازِ...

"سیاقِ سوم":

در این سیاق خداوند خطاب به بنده های ممتازش میفرماید؛

من میدونم که شماها نیمی از شب یا دو سوم از شب رو سعی می کنید بیدار بمونید، اما از اونجایی که من خود؛ خالقِ شب و روزم و اندازه گیری و مقدر کردم میدونم که شماها توانِ محاسبه ندارین و نمی تونید مثلِ پیامبر شب زنده دار باشین، بخاطرِ همین تا جایی که میتونید شب زنده داری کنید و قرآن بخونید، چون میدونم که عده ای از شماها مریض هستین، عده ای برای کسبِ روزی و فضلِ الهی دائماً در سفر هستین و عده ای هم در جنگ و جهاد هستین، پس تا جایی که می تونید در شب قرآن بخونید، نماز به پا دارین و زکات بپردازین و بدونین این کارهای خیری رو که از جانبِ خودتون به سمتِ خدا پیشکش می کنید در محضرِ الهی گُم نمیشه و محفوظ هستش و خداوند اون چیزی رو که از عباداتِ شما فوت میشه رو می بخشه...

واژه ی استغفار به گمانِ اشتباهِ برخی افراد، به معنیِ بخشیده شدنِ گناه هستش، در حالیکه هیچ گناهی در محضرِ خداوند پوشیده نمیشه، بلکه اثرِ گناه هست که پوشیده میشه، اثرِ گناه یعنی عذاب...

یعنی نمره ی بد در کارنامه هست، اما خداوند به قدری ارحم الراحمین هستش که بعد از توبه و استغفار، فقط از اون چشم پوشی میکنه وگرنه اصلِ مطلب از بین نرفته...

به عبارتِ دقیق تر کارنامه نه سفید هستش نه سیاه بلکه طوسی هستش...

اینکه روایت داریم کسیکه توبه میکنه مثلِ نوزادی هستش که تازه به دنیا اومده؛ درست، اما این برای نا امید نشدنِ بندگان از رحمتِ الهی هستش، و گرنه همه مون میدونیم که بعد از گناه و یا خطایی که ازش توبه شده، کارنامه طوسی میشه نه سفید، پس چه بهتر که کارنامه رو سفید نگه داریم...


فضای کلی سوره ی مزمل:

شب زنده داری، نماز، قرائتِ قرآن با تدبر، پرداختِ زکات، تفکر برای اهل ذکر و اهلِ صبر شدن... در حدِ توان.


یه روایت خونده بودم که: دروغ می گوید کسی که بگوید خدا را دوست دارد و تمامِ شب را بخوابد.

شب منظور از نیمه ی شب تا سپیده ی صبح هستش، زمانی که ملائک بر روی زمین در حالِ رفت و آمد و عکس گرفتن و ثبتِ لحظه ها هستن...


سوته دلان نوشت:

خدای خوب؛ مارو دوستدارِ حقیقیِ خودت کن...

 



«والسلام علی من التبع الهدی»




۹۴/۰۹/۱۸
سوته دلان

نظرات  (۱۴)

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی

بشنو از نی چون شکایت می‌کند
از جدایی‌ها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند
در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش

من به هر جمعیتی نالان شدم
جفت بدحالان و خوش‌حالان شدم

هرکسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من

سرّ من از ناله‌ی من دور نیست
لیک چشم و گوش را آن نور نیست

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست
لیک کس را دید جان دستور نیست

آتشست این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتش ندارد نیست باد

آتش عشقست کاندر نی فتاد
جوشش عشقست کاندر می فتاد

نی حریف هرکه از یاری برید
پرده‌هایش پرده‌های ما درید

همچو نی زهری و تریاقی که دید
همچو نی دمساز و مشتاقی که دید

نی حدیث راه پر خون می‌کند
قصه‌های عشق مجنون می‌کند

محرم این هوش جز بیهوش نیست
مر زبان را مشتری جز گوش نیست

در غم ما روزها بیگاه شد
روزها با سوزها همراه شد

روزها گر رفت گو رو باک نیست
تو بمان ای آنک چون تو پاک نیست

هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
هرکه بی‌روزیست روزش دیر شد

در نیابد حال پخته هیچ خام
پس سخن کوتاه باید والسلام

بند بگسل باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر

گر بریزی بحر را در کوزه‌ای
چند گنجد قسمت یک روزه‌ای



سلام یلداتون مهدوی


پاسخ:
سلام بزرگوار

ممنون بابت شعر...

همچنین برای شما...

سلام خوبید ان شاالله خدا همیشه یار و یاورتون باشه ممنون از تفسیر هایی که میذارید
کاش بذانیم چه دانلود میکنیم
پاسخ:
سلام 

خداروشکر، شما خوب باشین مام خوبیم...

زنده باشین، ممنون
خواهش میکنم، امیدوارم که مفید واقع شه...

انشاءالله...

۲۵ آذر ۹۴ ، ۲۳:۲۴ نشانه گمنام
سلام خواهر گلم تا ما نیایم شما که تشریف نمیارین
ولی خوووووووب موقعی اومدم باز یه هدیه ی گرانبهای دیگه از پستای شما گرفتم
میدونی من خیلی وقته تنبلی میکنم برا نماز شب دعام کن از این تنبلی بیام بیرون  دعام کن تا دقیق دقیق دانلود کنم معنویات رو تو زندگیم
شما پاکین و مهربون کاش یه روزی حضوری روی ماهتو ببینمو به خاطر مطالب قشنگتون از شما تشکر کنم
ان شالله اجرشو از خود بی بی بگیری بانووووووووووووووو
یا علی التماس دعای فرج
پاسخ:
سلام نشانه ی عزیز 

بخدا شرمنده م، انشاءلله سعی میکنم زودتر سر بزنم، شما به بزرگواری خودتون ببخشید...

نظر لطف شماست...
حقیقتش بعضی چیزا رزق حساب میشن، این دانلود شبانه هم از این دست هستش...
اما یه وقتا با کم توجهی یا بی توجهی، خودمون باعث میشیم رزقمون قطع بشه...
ما انقد که به فکر روزی هستیم، به فکر رزق نیستیم...
انشاءالله که این رزق شامل همه مون بشه...

زنده باشی عزیزجان... :) 
انشاءالله...
این سعادت و افتخاری برای من هستش...

ممنونتم و محتاج دعا...
در پناه حق 
یاعلی 

۲۵ آذر ۹۴ ، ۲۲:۳۲ صحبتِ جانانه
سلام



http://dar-masire-zan-boodan.blog.ir/1394/09/25
پاسخ:
سلام 

تشکر بابت معرفی وب...

خودمان هم نمیدانیم چکاره ایم !
شده ایم یک پای در جهنم و یک پای در بهشت...

خودمان هم گاهی اوقات نمیفهمیم چه کاره ایم . هم عکس 175 شهید غواص رو لایک میکنیم و هم عکس ... !

دختر عکس خودش و مادرش را گذاشته و نوشته من و مادرم یهویی ! یادش بخیر با چه دقتی آلبوم های شخصی را ورق میزدیم که نکند نامحرم چشمش بیفتد حتی در خانه خودمان...

بازیگرمان در صفحه شخصیش مینویسد ثواب شب های قدر را تقدیم به شهدا کنیم و بعد در کنار همان پست عکس بی حجابش قرار گرفته...

در خیابان هایمان دیگر نمیدانیم کجا را نگاه کنیم که نگاهمان آلوده گناه نشود...

گاهی اوقات چه گناه هایی که میکنیم و گاهی اوقات نماز شب هم میخوانیم... خودمان هم نمیدانیم چکاره ایم !

گاهی اوفات چهره ها را که در خیابان نگاه میکنم با خودم میگویم چرا این شکلی شده ایم ما ! چرا این شکلی شده ایم واقعا !

همین

پاسخ:
ای داد بیداد... :(

از شدت درد سکوت باید بکنم...!

ممنون از توضیحت عزیز
منظور منم وقتی گفتم مصداقش رو تو دنیای امروز راحت پیدا میکنم به تدبر بود ... همیشه هم سعی کردم تدبر، تفکر، تعقل و ... که قرآن تاکید داره در زندگی پیاده کنم چه درمورد قرآن چه نهج البلاغه  و ....
پاسخ:
خواهش میکنم... :)

درسته، وقتی با دقت خونده میشن معلوم میشه که کاملا مصداق امروزی داره و قرآن نمرده...
نهج البلاغه هم به همین صورت...

انشاءالله که تو بطن جامعه، این متن عظیم الهی نمود پیدا کنه و این وضع مملکت کمی بهبود پیدا کنه...

سلام
ممنون از متن خوبت
منم همیشه تفسیر المیزان رو میخونم و گاهی تفسیر نمونه ...!
واقعا دنیاییه این قرآن ... برای همه مکان ها و زمان ها... مخصوصا وقتی مصداقش رو به راحتی در دنیای امروز پیدا میکنم ... !
پاسخ:
سلام 

خواهش میکنم... :) 

حقیقتش من تفسیر نمی نویسم، تفسیر یه جورایی مقدمه ی تدبر...

در تفسیر، فهم قرآن با شان نزول و ترجمه لغات عربی و ... هستش.
اما تدبر، فهم قرآن با خود قرآن هستش، همونطور که گفته شده " و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر"...
ولی از اونجایی که همه ی آیات شان نزول ندارن، پس نمیشه فهم قرآن رو تعطیل کرد چون بعضی آیات روایتی در موردشون نیست...
بخاطر همین بهترین روش فهم قرآن، تدبر در قرآن هستش...
یعنی فهم سوره ( نه آیه به تنهایی ) به طور منسجم...
در حالیکه تفسیر فقط فهم آیه هستش...
در یک سوره ممکنه آیات از لحاظ ظاهری با هم ارتباطی نداشته باشن، اما این محال ممکنه که نعوذ بالله خداوند حرفای بی ارتباط با هم بزنه...
پس روش فهم سوره با تدبر هستش و تفسیر فقط مقدمه ای برای فهم آسون تر تدبر...

+ببخشید زیاد توضیح دادم! :) 
فقط چون گفتین تفسیر خوندین اینارو لازم دونستم بگم...

ممنون که وقت گذاشتین خوندین...
در پناه حق 

سلام دوستم

مثل همیشه آموزنده و زیبا

در پناه حق باشی ان شاءالله...
پاسخ:
سلام یس عزیز

نظر لطفته، ممنون که وقت گذاشتی و خوندی...

تندرست و سلامت باشی...

۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۸:۲۰ آقای جوگیر
 آیه 20 مزمل میفرماید: با انجام کارهای نیک همچون نماز شب و تلاوت قرآن و رسیدگی به محرومان، مغرور نشوید که باز هم نیاز به استغفار دارید. 
این آیه، جامعیّت اسلام را از اشک شبانه تا جهاد روزانه، از رابطه با خدا تا کمک به فقرا، از تلاوت قرآن تا سفرهای تجاری و از انجام کارهای خیر همراه با استغفار نمایان میکند.(تفسیرن نور) 
- همان گونه که خداوند در آفرینش هستی از خاک وکود، گُل میسازد، سیّئات انسانها را به حسنات تبدیل میکند. یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات(تفسیرنور) در توبه واقعی البته. 
دانلود شبانه اصطلاح جالبی بود
پاسخ:
تعبیر اشک شبانه تا جهاد روزانه خیلی قشنگ بود...

ممنون که زحمت کشیدین و تفسیر این آیه رو نوشتین...

دانلود شبانه... ممنون :)

۲۰ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۰ تبسّمِ عشق

سلام سوته دلانِ عزیزم

ممنونم ازت،،

ما باید از شما تشکر کنیم که این مطالب رو روان برامون بیان میکنی و همینطور با مصداق...

ان شاالله توشه بشه برا آخرتت خواهرخوبم،

یقین داشته باش که این مطالبت، یادآوری هات، تذکراتت خوب و نورانی و پرفروغ ات بی ثمر و بی نتیجه و بی تاثیر نیست.......

بی تعارف میگم!

پاسخ:
سلام تبسم عزیز :)

اختیار داری، این چه حرفیه، وظیفمه...
خداروشکر که مورد پسند واقع میشه...

و چی از این دعاهای خوب دوستانی مث شما برای من بهتر!! :)
انشاءالله همینطور باشه که میگی...

ممنونم که وقت گذاشتی و خوندی...
در پناه حق

سلام پست بسیار پرباری بود

سوره مزمل خواص  بسیاری داره ...

ان شالله که قرائت قران و شب زنده داری جز لاینفک زندگیمون بشه...
تو این پستتون به نوعی به نماز شب هم اشاره کردید ((شب منظور از نیمه ی شب تا سپیده ی صبح هستش، زمانی که ملائک بر روی زمین در حالِ رفت و آمد و عکس گرفتن و ثبتِ لحظه ها هستن... )9
ان شالله که توفیق پیدا کنیم این نماز رو بخونیم و از برکات این نماز استفاده کنیم...

سربلند دنیا و اخرت باشیید به حق زهراس
پاسخ:
سلام 

ممنون از لطفتون...

انشاءالله...

دقیقا درسته، و بخشی از ذکر در آیه ی " واذکر اسم ربک..." به نماز برمیگرده، چون نماز بالاترین ذکر هستش...
و در سوره هم چون به شب اشاره کرده پس منظور نماز شب...

ممنون از دعاتون...
عاقبت به خیر باشین...


آمدم ای شاه سلامت کنم عرضه ارادت به مقامت کنم

آنچه که دارم تو رساندی به من هیچ ندارم که به نامت کنم

آمده ام تا که سلامت کنم , سلامت کنم

حرمت باغه گلو نور نفست بویه بهارست

نگهت قبله نمایه رخه بی صورت یار است

چه کسی رو به تو آوردو نچید از تو نگاهی

دله ما زلفه پریشان رخ تو آینه دار است

نفست جامه بهارستو رخت سبزه ی نوروز

چقدر بخت پریشان که در این سبزه دچارست





♫♫♫♫♫♫

موجی وامانده در خود جا مانده بیرون از دریا مانده

موجی سرگشته از خود برگشته تنهایه تنها مانده

جانی بی تابم چشمی بی خوابم لبریز ار رویایه تو

موجی تنهایم روزی می آیم می افتم در پایه تو

روزی می آیم , روزی می آیم می افتم در پایه تو

این دسته تو تهی لبریزه دعاست دامانه شما گله باغه اجابتو التجاست

آغوشه شما لبریزه خداست خلوتگه امنه شکفتنه غنچه ی گریه هاست

این دسته تو حین لبریزه دعاست

دامانه شما گله باغه اجابتو التجاست

آغوشه شما لبریزه خداست

خلوتگه امنه شکفتنه غنچه ی گریه هاست

ای آینه رو دیداره شما آغشته ی لطفو عطاست
پاسخ:
تشکر از لطفتون بابت این شعر...

السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا

سلام
 خیلی زیبا ،ساده و روان بود و مثل همیشه عالی و در عین سادگی عمیق

ممنون از اینکه وقت میزاری.
امیدوارم بتونیم از یاوران راستین اماممون باشیم.

صُمت و جوع و سَهر و عُزلت ، ذِکر به دوام        ناتمامان جهان را کند این پنج تمام

اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ:
سلام

نظر لطف شماست...
ممنون از شما که وقت میذارین میخونین...

خواهش میکنم، وظیفمه، انشاءلله که بتونم حرف اصلی رو بدون اشتباه و کم و کاست بنویسم...
دعام کنید...

انشاءالله...

شعر خوب و بجایی بود، ممنون

سلام
خداقوت

چقدر خوب میشه
توفیق قرائت مداوم رو داشته باشیم
پاسخ:
سلام

زنده باشین...

قرائت با تدبر وگرنه که با قرائت تنها، با وهابیت هیچ فرقی نداریم...!!

لطف کردین...


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">