" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۱ ب.ظ

میوه ی ممنوعه!!

سکانسِ اول:

امسال دوباره سریالِ "میوه ی ممنوعه" داره از تلویزیون پخش میشه...

سریالی که هربار پخش شده، با دقت دیدمش، از بس که این فیلم حرف داره برا گفتن!!

یه دیالوگی تو این فیلم رد و بدل شد که جالب بود:

اونم اینکه روحانیِ مسجد به حاج یونسِ فتوحی گفت: ما پیرا فکر می کنیم که چون ریشِمون سفید شده، دلمون هم سفید شده!!

این حرف، توهّمی هستش که خیلی از ماها تو هر برهه ای از زندگیمون ممکنِ بهش مبتلا شده باشیم یا بشیم!!

اینکه وقتی به یه حالِ خوب یا جایگاهِ خوب دست پیدا می کنیم دقیقاً همون موقع چنان دچارِ عُجب میشیم که یادمون میره کی بودیم، کی هستیم و به کجا قراره بریم!!

 

"یا ایها الانسان ما غرّک بربّک الکریم"

ای انسان، چه چیز تو را در برابرِ پروردگارِ کریمت مغرور ساخته است؟! / سوره انفطار، آیه 6

 

تا دلمون بخواد تو زندگیمون میوه های ممنوعه داریم!!


از غفلت گرفته تا انکار...

از شرکِ خفی گرفته تا شرکِ جلی...

از کبر و بخل و حسد و حرص گرفته تا دروغ و غیبت و تهمت و قضاوت...


سکانسِ دوم:

دیروز تو برنامه ی ماهِ عسل، یه آقایی به نامِ "محمد" اومده بود که می گفت تو اوجِ جوونیش تو کشورِ آمریکا، هرجور دلش خواسته بود زندگی کرده و به قولِ خودمون به تمامِ عیش و نوشِ این دنیا رسیده بود!!

حتی طبقِ حرفای خودش وقتی خواهرش برای یه سفر اونو از زیرِ قرآن رد میکرد، تو ذهنش، خواهرش دارای عقایدِ به اصطلاح املی بود!!

چون به نظرش قرآن برای 1400 سالِ پیش بود...

اما از اونجایی که به قولِ خودش "خداوند ابله ها را هم دوست دارد" به برکتِ ماهِ رمضان و وجودِ نازنینِ قرآن، تو زندگیش تغییر ایجاد شده بود...

 

"و اذا تتلی علیه ایاتنا قال اساطیر الاولین * کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون"

وقتی آیاتِ ما بر آنها خوانده می شود می گویند این افسانه های پیشینیان است * چنین نیست که آنها می پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است. / سوره مطففین، آیات 13 و 14

 

و این مردِ بزرگ، "میوه ی ممنوعه ی" زندگیش رو که غفلت بود از قلبش پاک کرده بود و یک شبه، رهِ صدساله رو طی کرد!!

 

سوته دلان نوشت:

 

چه خوب گفته مولانا:

زان که از قرآن بسی گمره شدند / زین رَسَن قومی درونِ چَه شدند

مر رسن را نیست جرمی ای عنود / چون تورا سودای سربالا نبود

چون تو تاریک و ملول و تیره ای / دان که با دیوِ لعین همشیره ای

 

در شبهای پیشِ رو از خدا بخوایم میوه های ممنوعه ای که تو 1 سالِ گذشته بهشون نزدیک شدیم رو، حداقل تا 1 سالِ آینده ازمون دور کنه...


در شبهای پیشِ رو برای هم دعا کنیم...

 

«والسلام علی من التبع الهدی»




۹۴/۰۴/۱۵
سوته دلان

نظرات  (۱۲)

۱۸ تیر ۹۴ ، ۱۸:۴۳ احساس ِ غریب
گفتم : دعا چیست؟
گفتند : طلب نیاز از بی نیاز
گفتم : التماس دعاچیست؟
گفتند : خوبان را در درگاه خدا واسطه قرار دادن
پس باافتخار می گویم :
ای خوبِ خدا
التماس دعا
پاسخ:
هرچند که به درگاهش روسیاهم... :(

ولی به روی چشم...

امام جواد علیه السلام: « هر کس در شب بیست و سوم ماه رمضان ، امام حسین علیه السلام را زیارت کند ـ همان شبى که امید است شب قدر باشدو در آن شب ، هر کار حکمت آمیزى فیصله مى یابد ـ روح هاى بیست و چهار هزار فرشته و پیامبر با او مصافحه مى کنند ، که همگى از خداوندْ اذن مى گیرندکه آن شب ، حسین علیه السلام را زیارت کنند. » (8)


ه ـخواندن سوره هاى عنکبوت ، روم و دُخان


امام صادق علیه السلام ـ خطاب به ابو بصیر ـ :


« هر کس دو سوره عنکبوت و روم را در ماه رمضان ، در شب بیست و سوم بخواند ، به خدا قسم ـ اى ابو محمّد ـ او از اهل بهشت است و هرگز در این سخن استثنا نمى کنم و نمى ترسم که خداوند ، در این سوگند گناهى بر من بنویسد.

این دو سوره نزد خداوند ، جایگاهى والا دارند.» (9)

سلام التماس دعا ..امشب سرنوشتمون امضا خواهد شد 

پاسخ:
سلام

ممنون بابت توضیحات...

انشالله عافیت در دنیا و آخرت نصیبتون بشه و عاقبت بخیر بشین...

محتاجیم به دعا...


واقعا خوشبحالتون

دل که پاک باشه همه ی کارت حله
امیدوارم همیشه پاک بمونید

اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ:
شرمنده میکنید، نظر لطفتونه...

انشاءالله همینطور باشه که شما می فرمایید...

الهی که عاقبت بخیر بشین...

در پناه حق

۱۷ تیر ۹۴ ، ۱۴:۱۱ آقای جوگیــــــــــــــــــــــر
سلام
یه حدیث هست که می‌گه اکثر اهل الجنة بُله
اکثر اهل بهشت ابلهان هستند.
شاید ابله به این معنی باشه که صاف و ساده هستند بدون عجب و غیره و خالص هستند
و شاید به این معنی باشه که در کار دنیا زیرک نیستند.
مهمون برنامه ماه عسل خوب بود اما بهتر بود که گناهانی رو که قبلا کرده زیاد توصیف نمی‌کرد و کلی گویی می‌کرد. چون گفتن گناه برای دیگران خودش گناهه
وبلاگ هیچ نوع شکلکی نداره زندگی بدون شکلک هم سخته ها

پاسخ:
سلام

تشکر از اشاره به حدیث...

البته نمیتونیم بگیم زیرک نیستن چون طبقِ روایتِ امیرالمومنین "المومنُ کَیِّس"،حالا چه تو امورِ دنیوی چه اخروی مومن باید زیرک باشه...

و منظور از ابله حتماً باید موردِ دیگه ای باشه!

هرچند که ایشون قصدشون این بود که بگن از کجا به کجا رسیدن ولی خب بله خیلی آزاد صحبت کردن، و نباید گناه افشا بشه و باید بینِ خودِ فرد و خدا بمونه...

ولی خب قصد، نقدِ برنامه ی ماه عسل نیست، همونطور که تو پست هم اشاره ای به جزئیاتِ حرفای اون آقا نشده!!

بله شکلک نداره، و برای دوستانی که از شکلک استفاده میکنن یکم سخته...

به هرحال ممنون از همراهیتون...

در پناه حق

۱۷ تیر ۹۴ ، ۰۵:۰۹ شادی ♥‿♥
سلام...
بله... منم اولش اینجوری بودم..ولی الآن به این فکر میکنم که حالا مگه ما گناه کردیم که مسلمون به دنیا اومدیم!؟ چرا باید خودمو آزار بدم؟ خب کسی راه رو بروی تحقیق کردنم نبسته که! «الآن» تحقیق میکنم! میشه یه کاری کنم که اون کسی که وسط راه با تحقیق ایمان میاره، به خودش بگه کاش منم از همون اول مسلمون دنیا می اومدم!
خدا هم تو قرآن همینو گفته: نگویید ایمان آوردیم! بگویید اسلام اوردیم!... خدا هم میفهمه خب!
حالا ما هم اول اسلام آوردیم بعد ایمان! چه عیب داره؟ ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است! گاهی شیطون میره تو جلدمون و سعی داره ناامیدمون کنه از رحمت خدا...
ان شاءالله خدا توفیق بده و کمکمون کنه  از اون مومن هایی باشیم که اونقـــــــــــــــدر عاشقانه بپرستیمش که از همینجا قرار بذاریم، همدیگه رو اون طرف هم  ببینیم!... اینطوری باید به خدا امید داشت...^_^
خدا تو کل کل عاشقی کم نمیاره!♥
ان شاءالله شما هم از عاشقا و هم از معشوقهای خدا باشین :) ♥
شبهای قدرتون پر قدر
با آرزوی بهترین تقدیرها...
@}؛-

پاسخ:
سلام

نه اشتباه نشه، ما گناه که نکردیم مسلمون شدیم هیچ؛ تازه یه لطفی هم بهمون شده!!

موضوع اینه امثالِ من از اون لطفی که بهمون شده - مثِ اون کسی که خودش همه چی رو بدست آورده - درست استفاده نمیکنیم!!

شادی جان من حرفاتو قبول دارم ولی آیه ی 14 سوره ی حجرات که بهش اشاره کردی، با توجه به کلِ سوره برمیگرده به اینکه با ایمانتون سرِ خدا منت نذارین چون شما مومن نیستین، بلکه فقط مسلمونین!! :(

وگرنه آرزوی همه مون اینه که مومن باشیم و هیچ توجیهی هم برای قیامت نداریم که نشد و نتونستیم و نذاشتن!!
چون همه چی برامون فراهمِ؛ ضمنِ اینکه بهمون لطف شده و مسلمون به دنیا اومدیم و در شرایطِ بهتری از یه غیرِ مسلمون به سر میبریم...

نا امیدی از رحمتِ خدا که اصاً تو کَتِمون نمیره؛ بحث نا امیدی از خودمونِ... :(

اصاً همین خوف و رجاس که باعث میشه آدمیزاد زنده بمونه و زندگی کنه وگرنه که به خودمون امیدی نیست!!

چه دعای قشنگی...
انشالله...

ممنون شادیِ عزیز، همچنین شما...

در این شبهای عزیز عافیتِ در دنیا و آخرت رو برات از خداوندِ منان خواستارم.

در پناه حق


اولین ملاقات حضرت علی (ع) و ابن ملجم را که انسان می‌شنود، بسیار تعجب می‌کند. چرا که نمی‌داند عاقبت او چه خواهد شد؟ به راستی انسان بر لبه پرتگاه در حال حرکت است و لحظه ای غفلت انسان را به دره گمراهی و انحراف سرنگون می‌کند.در تاریخ سرگذشت افراد زیادی آمده است افرادی چون حر که عاقبت به خیر شدند و افرادی چون ابن ملجم که عاقبت به شر شدند. به خدا پناه می‌بریم.
   سلام  تشریف بیارید ..


پاسخ:
سلام

انشالله چشم...

۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۴:۴۳ نشانه گمنام
سلام و عرض ادب بانووووو
طاعات و  عبادات قبول
باز با پست پربارتون و اشارات زیبایی که داشتین هم به آیه ی قرآن و هم به برنامه ماه عسل یه درس جدیدی گرفتم  میوه های ممنوعه واقعا جالب بود
مثل همیشه عالی بود
برا دعای پایانیتون هم آمین
موفق باشین و سرفراز
یا علی التماس دعای فرج

پاسخ:
سلام نشانه ی عزیز

طاعات شمام مقبول درگاه حق

ممنون، شما همیشه به من لطف داشتی...

خدا انشالله به برکت این ماه کمکمون کنه از میوه های ممنوعه دور باشیم...

زنده باشی و سلامت...

در پناه حق

رخسار علی(ع)فلسفه شیداییست..سرتابه سروجود اوآقاییست..ای که به دلت بغض علی(ع)را داری..تقصیرتونیست,مادریت هرجاییست..

هدیه به امیر المومنین علی علیه السلام سلامتی وتعجیل در فرج5صلوات باوعجل فرجهم ودعای فرج

پاسخ:
تشکر از شما...

سلام عزیز...
نوشته هات رو خیلی دوس دارم یه جاهایی حرف ذله یه جایی نرمه و آدمو به فکر وامیداره ویه جاهایی اینقدر تنده که...
به هرحال خیلی دوسشون دارم و امید وارم چرخ قلمت همیشه اینقدر زیبا برچرخه...لینک کردم..

موفق باشیوالتماس دعا..
علی علی

پاسخ:
سلام بزرگوار

خوش اومدین...

خیلی ممنون، نظرِ لطفِ شماست...

سلامت باشین، محتاجیم به دعا

در پناه حق



۱۵ تیر ۹۴ ، ۲۰:۱۵ احساس ِ غریب
سلام خواهرخوبم!

اتفاقا منم دیروز ماه عسل رو دیدم!

خیلی برام جالب بود،مخصوصا این که خدا اینقدر قشنگ کسی که به قول خودش خیلی تو این مسائل خنگ بود رو بیدار کرده بود

جالب بود که میگفت اگه یه روز داستان زندگیم رو بنویسم اسمشو میذارم خدا ابله ها را هم دوست دارد:)

نمیدونم چرا ولی گاهی میگم کاش منم مثل کسایی بودم که از اولش مسلمون نبودن ولی با تحقیق و زحمت خیلی زیاد به این نتیجه رسیدن که باید اسلام رو انتخاب کرد و بعد با دل و جون بندگی میکردم

میدونی گاهی میگم من هیچی رو انتخاب نکردم،مسلمون بودم چون خونوادم مسلمونن،نماز اول وقت میخونم چون خونواده م اینجوری بودن،چادر می پوشم چون خونواده م اینجوری بودن ووو..

درسته هیچوقت اجباری برام درکار نیوده ولی خودم به این نتیجه نرسیدم که باید این کارها رو بکنم

واسه همین میگم همه ی عبادتهام بوی عادت و تکلیف گرفته:(

شاید اگه منم مثل کسی که تازه مسلمون شده دنبال چراهای ذهنم بودم و هرچیزی رو با تحقیق بهش میرسیدم اینقدر امروز از دست خودم شاکی نبودم:(

پاسخ:
سلام عزیزجان

آره، قشنگیش به این بود که همه ی این اتفاقا براش تو ماه رمضون افتاده بود، ماهی که خیلی وقتا بی تفاوت ازش میگذریم!

اوهوم دقیقاً، با این جمله ای که به کار برد، تهِ دلم قند آب شد و امیدوار شدم که خدا منو هم دوس داره! :)

اتفاقاً از اولش پیشِ خودم میگفتم همسرش چجوری این آدم رو با گذشته ای که داشته پذیرفته، بعد به تنها نتیجه ای که رسیدم این بود که گذشته ش هرچی بوده گذشته، مهم اینه که دین و مذهبش رو خودش با تحقیق بدست آورده و یک آدمِ موردِ اعتماد شده!

مثِ آیه ی معروف که میگه "تعز من تشاء و تذل من تشاء..."؛ و خدا به این آدم واقعاً عزت داده بود...

تمامِ اینایی که نوشتی رو منم باهاش درگیرم! :(
اولش پیشِ خودم میگم خیلی از کارام شده برام عادت...
اما بعد یادِ حرفِ امیرالمونین میفتم که گفتن: به انجامِ کارهای شایسته، وانمود کن تا ملکه ی ذهن بشه...

منم خیلی خود درگیری دارم و از خودم شاکی ام! :(
هرسال ماه رمضون با خودم و خدا کلی قول و قرار میذارم اما...!!
ای دادِ بیداد...

ترسم از اینه که عمرم به سر برسه و هنوز اندر خمِ یک کوچه باشم! :(

دعاگوت هستم، دعام کن...

۱۵ تیر ۹۴ ، ۲۰:۱۴ خانم کارمند
خداوند میوه های ممنوعه رو از درخت زندگی همه مون حذف کنه ان شاالله .... التماس دعا داریم ما نیز

پاسخ:
انشالله...

چشم اگه قابل باشم...

ماه عسل رو نگاه نمیکنم
خوشم نمیاد از سازنده هاش
+
ان شاء الله
+
التماس دعا

پاسخ:
سلیقه ی شما محترمِ بزرگوار...

اشاره به سوژه ی دیروزِ ماه عسل، بخاطرِ شخصیتِ بزرگ و عجیبِ مهمونِ برنامه بود!

چشم دعاگوتون هستم اگه به درگاهش قابل باشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">