" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۴۰ ب.ظ

دفعِ بلا...

و اما جوابِ پستِ قبل:

در سوره ی مدثر، آیه ی 6، خطاب به پیغمبر اینجوری مطرح شده که:

«و لا تمنن تسکتثر / بر من منت مگذار و عملت را بزرگ مشمار»

یعنی یه جورایی خطابِ مستقیم به پیغمبر شده که حواست جمع باشه!


چیزی که خیلی موردِ سوال هست اینه که چرا خداوند فقط به پیغمبر و ائمه، عصمت عطا کرده!!

و این یه جورایی به دور از عدالتِ خداست، و اگر خداوند به ما هم عطا می کرد، ما هم یا امام می شدیم یا پیغمبر!!

اما جواب اینه که عصمت اکتسابی هستش...

یعنی خداوند یکسری فرمول تعیین کرده که هرکی بهش عمل کنه میشه معصوم!

پیغمبر از اول دارای عصمتِ وحیانی و رسیدن به نبوت نبود، ولی این رو در خودشون ایجاد کردن...

حالا هرکدوم از ماها اگر در حدِ پیغمبر خودمون رو عاصم کردیم و حاضر شدیم آزمایشاتِ پیغمبر و خاندانِ پیغمبر رو تحمل کنیم، ما هم معصوم میشیم!!

یعنی پیغمبر، ضمنِ اینکه خودش رو به درجه ی عصمت رسوند، فتنه هایی متناسب با درجه ش نصیبش شد!!

اما ما درجه ی پیامبر رو میخوایم بدونِ آزمایش شدن از جانبِ خدا، چون ظرفیتش رو نداریم...

اما در موردِ اینکه چرا پیغمبر موردِ خطاب قرار گرفته، بخاطرِ همین هستش که عصمت با قرآن ایجاد میشه...

یعنی پیغمبر در سایه ی قرآن قرار گرفته که معصوم شده و گرنه که خودِ معصوم گفتن اگر حرفِ ما با قرآن منافات داشت اون رو به دیوار بکوبید!!

و اما مهم ترین مساله اینکه اگر پیغمبر یا معصوم، جایی در قرآن یا دعا استغفار کردن، نه به این معنی هستش که گناه کردن و نه به این معنی هستش که دارن برای مردم استغفار میکنن و نه به این معنی که به در گفته میشه تا دیوار بشنوه!!

بلکه به این استغفار فقط دفعی گفته میشه...

مثلاً ما دائما از خدا میخوایم که عاقبت بخیر بشیم!

اما این به این معنا نیست که دچارِ آزمون و خطا نشیم...

معصومین هم دائماً استغفار میکردن تا خداوند اونها رو از خطا و گناه در امانِ خودش حفظ کنه و بلاها از اونها به بهترین نحو دفع یا رد بشه...

بخاطرِ همین استغفار میکردن...


(انشالله برای کاملِ شدنِ این پست، تدبرِ سوره ی مدثر در اولین فرصت نوشته میشه)


 

سوته دلان نوشت:

«ولادتِ معصوم ترین معصومِ عالم، حضرتِ محمد ص بر شما مبارک»




«والسلام علی من التبع الهدی»




۹۴/۱۰/۰۹
سوته دلان

نظرات  (۱۱)

Thanks, Scott. The timing is what it is. I understand the need. It didn’t work out in terms of leaving, but that’s OK. Timing the stock market doesn’t work either, so it is really about staying focused on your goals and objectives. That we’re doing.More to come on all of this. I’d really like to share lessons learned on this with my re0sdre̷a;and I have a list!
۲۴ بهمن ۹۴ ، ۲۳:۲۶ تبسّمِ عشق

راستش سوته دلانِ عزیز

داشتم یه کتاب میخوندم که شدیدا یاد شما افتادم :)

جریان از این قراره :)

دو بیت آقای سبزواری دارن که چنین هستش:

یا من هو اختفی لفرط نوره      الظاهر الباطن فی ظهوره

بنور وجهه استنار کل شیء      و عند نور وجهه سواه فـیء

«ای هویدایی که از شدت نورانیت پنهانی و با همه ی آشکاری از دیدگان نهانی. به فروغ وجود او هر ماهیتی روشن می گردد و تمام موجودات سایه ی آن فروغ اند

امیدوارم به دلت نشسته باشه.

پاسخ:
خیلی خیلی به دلم نشست... :) 

ممنون هم بخاطر ذکر این شعر زیبا و هم بخاطر اینکه یاد ما بودی... :) 

عاقبت بخیر بشی انشاءالله در دنیا و آخرت...

۲۴ بهمن ۹۴ ، ۲۳:۲۵ تبسّمِ عشق

سلام سوته دلان عزیزم

احوالتون به خیر باشه ان شاالله

عذر میخوام این مدت نشد خدمت برسم و از مطالبتون استفاده کنم.

خیلی این پستتون رو دوست داشتم، راستش میخواستم بگم( البته منظورم خودم هستم)، امثال من دقتمون پایین هستش،

و این دلیل بر کم کاریِ خودمونه ،شاید بعضی مطالب رو بدونیم اما به همه چیز تعمیم میدیم غیر از اون نکته ی اصلی،

و همین باعث میشه که در مقابل باطل، دفاع لازم رو نداشته باشیم، و این برای خود من عذلب آوره!

خدا توفیقِ بصیرت رو بهمون عطا کنه ان شاالله

خدا خیر کثیر نصیبت کنه خواهرم

پاسخ:
سلام تبسم عزیز :) 

اختیار داری، من خودمم خیلی وقته به روز نشدم و منتظر یه فرصت مناسبم...
یه نکته هست اونم اینکه ما چیزای کمی رو میدونیم و چیزای زیادی رو نمیدونیم و اطلاعات کممون شده حجابی برای ندونسته هامون... متاسفانه 

انشاءالله...
خدا به شمام خیر بده... :) 

سلام عزیز دم شما گرم...استفاده کردیم D: در پناه خدا باشی
پاسخ:
سلام یس جان 

دم شمام گرم که وقت گذاشتی خوندی... :) 

در پناه حق 

سلام

این که عصمت اکتسابی هست من همچین باهاش موافق نیستم چون انسان اگه گناه نکنه بمقام اونها نمیرسه.مثلا حضرت عیسی در زمان بدو تولد خب پیامبر بودند.

نمیدونم یکم گیج شدم شاید اشتباه میکنم ولی نظر گذاشتم که مطمین بشم.

اللهم عجل لولیک الفرج

پاسخ:
سلام 

ببخشید فک کنم منظورم رو بد رسوندم...
عصمت اکتسابی هست در صورتی که ظرفیت بروز استعداد داشته باشی...

من اصلا وارد بحث پیامبری نشدم که خداوند به برخی ظرفیت داده...
چون ما گنجایش فهم اینها رو نداریم...

منظورم رو با یه مثال میگم:
حضرت ابوالفضل امام نشد ولی معصوم هست یا نه؟!
یا حضرت علی اکبر؟!

تازه در مورد حضرت زینب و فاطمه سلام الله علیهما نمیگم چون بحث اونا جداست...

پس با این مثال ها میشه گفت عصمت اکتسابی...
اما یکی مثل پیغمبر ظرفیت داره که بلاها و فتنه ها رو تحمل کنه، یکی مث من نه...
اونوقت که فرق آدم ها با هم روشن میشه وگرنه که کار خدا عاری از بی عدالتی و بی حکمتی...


سلام نه بزرگ مهدوی
مطالب شما از خودتون بوده ولی برای من بی سواد کپی بیست ..

این خیلی ارزشمندتره ..
ان شالله به حق عصمت ائمه اطهار جوونهایی که اون تهای دلشون با اسمونی هاسنت به ارزوهای دنیوی و اخرویشون برسند ..

پست پرباری بود
پاسخ:
سلام بزرگوار 

اختیار دارین، بی سواد چیه!
من که همیشه از مطالب خوبتون استفاده کردم و خواهم کرد...

انشاءالله...
ممنون از همراهی همیشگیتون...


سه‌چیز برای حل معضلات و گرفتاری خیلی مؤثر است
اولی، کشتن گوسفند؛ کسانی که تمکن مالی دارند، گوسفند ذبح کنند و به فقرا بدهند. کشتن گوسفند و خون‌ریختن خیلی از بلاها را رفع می‌‌کند.
دومی، حدیث کساء است. «و ادفعوا أمواج البلاء بالدّعاء»، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چندبار قسم ‌خوردند که اگر کسی این حدیث را بخواند، اگر غمگین باشد، غمش برداشته می‌‌شود، صاحب حاجت حاجتش برآورده می‌‌شود.

سومی هم، چهارده‌هزار مرتبه صلوات فرستادن است. حالا چهارده‌هزار مرتبه را چندنفر یا در چند جلسه بفرستند فرقی نمی‌کند. ذکر صلوات برای اموات خیلی خاصیت دارد.

گاهی من برای اموات صلوات را هدیه می‌‌کنم و اثرات عجیبی هم دیدم. خواب دیدم فردی به چند نوع عذاب گرفتار است مقداری صلوات برایش هدیه کردم دوباره در خواب دیدم، الحمدلله صلوات‌ها او را نجات داده‌اند.

کسی می‌‌گفت: مادرم چند‌سال قبل مرده بود، یک شب خوابش را دیدم، گفت: پسرم! هیچ‌چیزی مثل صلوات روح من را شاد نمی‌کند؛ بهترین هدیه که به من می‌‌دهی، این ذکر است.

آیت الله بهاءالدینی (ره)

پاسخ:
ممنون از این توصیه های خوبی که از جناب بهاالدینی نوشتین...

انشاءالله بشه بهشون عمل کرد...

۰۹ دی ۹۴ ، ۲۱:۳۰ آقای جوگیر
سلام 
قصد مخالف ندارما
تکمیل می کنم
 تفسیر کامل مرحله اول تفسیر قرآن با قرآن
 و مرحله دوم استفاده از مفسر و قران ناطق هست که ایمه هستند. که المیزان اینگونه هست
و لغت رو با لغتنامه تفسیر کردن اشتباهه. مرحله اول بررسی لغت در همه آیات هست.  تا معناش معلوم بشه.  مرحله بعد اگر آیات و احادیث معنای لغت رو مشخص نکردند سراغ لغتنامه می روند
تا گیرهای بعدی خودم برای شما آرزوی توفیق و موفقیت دارم


پاسخ:
سلام 

نه متوجه حرفاتون شدم، فقط قصد تکمیل کردن پست و رسیدن به یه نتیجه ی واحده...

خب فرق تفسیر با تدبر غیر از ظاهر اینه که در تفسیر آیه موضوعیت داره اما در تدبر سوره موضوعیت داره...
ینی در تدبر هیچ تفسیری در کار نیست...
چون تفسیر برداشت شخصی افراد بر حسب اطلاعاتشون هست اما در تدبر برداشت شخصی به کار برده نمیشه...

به هرحال ان شاءالله که در مسیر قرآن حرکت کنیم...

بنده هم برای شما توفیقات روز افزون رو از خداوند منان خواستارم 

۰۹ دی ۹۴ ، ۱۹:۳۷ آقای جوگیر
سلام 
می تونه هر سه مورد زیر باشه
یک عصمت اکتسابی هست طبق گفته شما. . 
دو به در می گه که دیوار بشنوه در معصوم هست به در می گه درواقع به دیوار می گه. 
سه همه در برابر قانون یکسان هستند
از اونجا که قانع کردن شما کاری است بس دشوار و سخت و حرف منو قبول نمی کنین. از المیزان یک تکه می ذارم
بلکم علامه شما رو قانع کنه. خنده
ترجمه تفسیر المیزان جلد 7 صفحه : 201
و ما سابقا در بحثی که راجع به عصمت انبیا (علیهم السلام ) کردیم ثابت نمودیم که فراموش کردن احکام الهی از آن حضرت عینا مانند مخالفت عملی باعث گمراهی سایرین می شود و دیگران به عمل آنان احتجاج و از آن اتخاذ سند می کنند، پس همانطوری که گفتیم ، غرض اصلی از این خطاب و مخاطبین واقعی آن امت اسلام است . سیاق آیات مورد بحث هم این معنا را تایید می کند، برای اینکه در آیه بعد روی سخن را به متقین از امت نموده می فرماید: (( و ما علی الذین یتقون من حسابهم من شی ء... )) از این هم روشنتر آیه (( و قد نزل علیکم فی الکتاب ان اذا سمعتم آیات الله یکفر بها و یستهزء بها فلا تقعدوا معهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره انکم اذا مثلهم ان الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنم جمیعا )) است ، زیرا این آیه در مدینه نازل شده و نزول آیه مورد بحث در مکه اتفاق افتاده ، و معلوم است که مراد از نزل علیکم همان حکمی است که سابقا آیه مورد بحث آنرا در مکه گوشزد امت نموده ، زیرا غیر آیه مورد بحث ، آیه دیگری که از همنشینی و شرکت در مجالس آنان نهی کرده باشد، نازل نشده است . پس این آیه رسول خدا را تذکر می دهد به اینکه آن حکمی را که ما سابقا (در آیه مورد بحث ) به تو نازل کردیم ، گوشزد مردم بکن تا در مجالس مسخره کنندگان شرکت نکنند. بنابراین ، ادعای ما که گفتیم : گر چه در آیه مورد بحث ، روی سخن با رسول خدا است و لیکن در حقیقت مخاطب ، امت است روشن و مبرهن گردید، و معلوم شد که کلام مزبور از قبیل مثل معروف : به در می گویم دیوار تو بشنو است .
پاسخ:
سلام 

قانع کردن من واقعا سخته؟؟!! :))
ای بابا... :) 

ممنون که از المیزان مطلب رو نوشتین، خوندم و استفاده کردم...
من مخلص جناب علامه و شما هستم...

اما تفاوت حرف بنده و شما در دو چیز...
نمیخوام با مطلبی که نوشتین مخالفت کنم ولی حرفم اینه که مطالبی که من می نویسم تدبر هست و ظاهر قرآن و فهم قرآن با قرآن...
اما مطالبی که شما می نویسین تفسیر هستش و کلامی غیر از متن قرآن...
ینی در تفسیر از شان نزول و لغت نامه و تجزیه و ترکیب عربی استفاده میشه ولی در تدبر اصلا اینها وسیله ای برای فهم نیستن...
بخاطر همین شاید از حرفام اینجوری برداشت شده که مخالفت میکنم! :) 
وگرنه همیشه از کامنتای پر بار شما استفاده میکنم...

ممنون که در این بحث مث همیشه شرکت کردین...

در پناه حق 

عیدتونم مبارک ها باشه
پاسخ:
خوش اومدین... :) 

ممنون، عید شمام مبارک باشه... :) 

سلام ایولا حالا شد
پاسخ:
سلام 

تشکر بابت همراهی... :) 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">