" سوته دلان "

دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد
  • " سوته دلان "

    دلا معـاش چنـان کن کـه گـر بلغـزد پـای... فرشتـه‌ات بـه دو دست دعـــا نگـه دارد

مشخصات بلاگ
" سوته دلان "

سایـه‌ای بیـش نیستیـم...!!

دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۵ ب.ظ

شُعرا شناسی!!

«بسم الله الرحمن الرحیم»


این پست هیچ ارتباطی به جنابِ سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، نیما، سهراب و ... نداره!


بلکه در موردِ تدبر سوره‌ی شُعرا هستش...

سوره‌ی شعرا در موردِ پیامبران و قومِ هر پیامبری ایراد شده و توضیح میده که هر قوم چه خصلت و خویی داشتن و چه بلایی سرشون اومده!


سوره‌ی شعرا رو به علت طولانی بودنش نمیشه اینجا نوشت...

و فقط به موضوعِ هر سیاق اشاره می‌کنم:


سیاق اول: ( آیه ۱ تا ۹ )

سیاق اول به پیامبر اشاره می‌کند که می‌خواهد جانش را از شدت اندوه و غصه از دست بدهد تا مردم ایمان بیاورند اما امکان پذیر نیست، چون خداوند هرچه نشانه و معجزه می‌آورد، کفار انکار می‌کنند ولی به زودی عذابی را دچار می‌شوند که انکار پذیر نیست.


این سیاق با دو آیه تمام شده که در کل سوره، تکرارش را شاهد هستیم:

«ان فی ذلک لایه و ما کان اکثرهم مومنین / و ان ربک لهو العزیز الرحیم»

این دو آیه ۳ مطلب را در بر دارد؛

اول اینکه خدا از تمام نشانه‌هایش استفاده می‌کند تا حجت را تمام کند ولی اکثر مردم مومن نیستند تا درک کنند!

دوم اینکه کلمه‌ی عزیز به معنی شکست ناپذیر است، یعنی خداوند نسبت به آنهایی که در حال توطئه هستند و ایمان نمی‌آوردند شکست ناپذیر است.

سوم اینکه با توجه به اینکه در مورد پیامبر و پیروانش صحبت می‌کند، نسبت به آنها رحیم و مهربان هست.

(این دو آیه در پایان هر سیاق، نسبت به قوم کافر، و نسبت به پیامبر و مومنانش تکرار می‌شود)


نکته: رودر رویی با قومی کافر...

دقیقا مثلِ وضع موجود که امام زمان برای ایمان آوردنِ ما، دور از جانِ عزیزشان، از غصه می‌خواهند... (نعوذ بالله)


سیاق دوم: (آیه ۱۰ تا ۶۸)

مربوط به حضرت موسی که داستان بنی اسرائیل و فرعون را مطرح می‌کند که بنی اسرائیل با بهانه‌هایشان، حضرت موسی را اذیت می‌کردند و در نهایت حضرت موسی از دریا فرار کرد و قوم فرعون در آب غرق شدند... و در آخر با دو آیه‌ای که گفتیم سیاق به پایان می‌رسد.


نکته: مردم فراموش‌کار نسبت به نشانه‌های الهی و نعمت‌ها، و عذر و بهانه‌های تو خالی...

دقیقاً مثلِ وضع موجود که نعمت‌های الهی دیده نمی‌شود و در عوض به دنبالِ سرابیم!


سیاق سوم: (آیه ۶۹ تا ۱۰۴)

مربوط به حضرت ابراهیم و داستانِ بت‌شکنی و مردمی که بر دینِ آبا و اجدادشان پای‌بند هستند، و ذره‌ای به رسولشان اعتنا نمی‌کنند، و حضرت ابراهیم با مناظره‌ای خداوند را معرفی می‌کند و بت‌های آنها را بی‌خاصیت جلوه می‌کند!


نکته: مردمی که دینشان را از پدر و مادر و اجدادشان می‌گیرند نه خدا و رسول و قرآن...

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که بیشتر دین از اینترنت و... به دست می‌آید تا منبعِ اصلی!


سیاق چهارم: ( آیه ۱۰۵ تا ۱۲۱)

داستان حضرت نوح با قومی که لجوج بودند و بعد از ۹۰۰ سال فقط ۱۲ نفر ایمان آوردند، و حرفشان این بود که ما به دنبال رسولی نمی‌آییم که اطرافیانش همه اراذل و پست و بی ارزش هستند.

در آخر هم حضرت با پیروانش از طریق جنودِ الهی، از آن سرزمین رفتند و تمامِ زمین را آب گرفت!

چون کافر بودند و نجاستِ کفر، فقط با آب پاک می‌شود!


نکته: دیوانه خواندن و پست شمردنِ پیامبر و مومنانش و منزوی کردنِ آنها...

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که محرومان، رها و منزوی شدند و متمولان در عرصه‌ی فعالیت هستند!


سیاق پنجم: (آیه ۱۲۳ تا ۱۴۰)

داستان هود و قوم عاد، که این قوم بناها و قصرهایی را می‌ساختند که هیچ چیز به آنها اثر نمی‌کرد جز عذابِ خدا... در حالی‌که سرشار از نعمت بودند و در این نعماتِ خودشان غرق بودند و در عدالت، حقِ همه را زیرِ پا می‌گذاشتند!


نکته: قومی که به گمانِ خودشان ابدی بودند و هیچ آخرتی را برای کارشان متصور نبودند و فکر می‌کردند هیچ‌وقت عذاب نمی‌شوند!

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که عده‌ای با اختلاس و زد و بند، آخرتشان را به کمترین بها می‌فروشند!


سیاق ششم: (آیه ۱۴۱ تا ۱۵۹)

داستان صالح و قومِ ثمود به این صورت که قوم همیشه در عیش و نوش به سر می‌بردند و مستِ لایعقل بودند و به بدترین نحو، نشانه‌ی خدا را از بین بردند! (پِی کردنِ ناقه)


نکته: این قوم به علت عیش و نوش، دچارِ رفاه زدگی شدند و تمامِ همّ و غمّشان، دو روزه‌ی دنیا بود!

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که مملکت بخاطرِ رفاهِ عده‌ای به یغما می‌رود!


سیاق هفتم: (آیه ۱۶۰ تا ۱۷۵)

داستان قوم لوط و لواط...

جالبِ توجه اینجاست که این قوم با سنگسار، عذاب می‌شوند و چقدر خداوند زیبا این سیاق را به اتمام رسانده!

چون در اینجا، بحثِ رفاه زدگی و مالِ مردم خوری نیست!! بلکه بحثِ نسل مطرح می‌شود!


نکته: قومی مفسد که تصمیم به آلوده کردنِ نسل‌های بعد داشتند!

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود...!!


سیاق هشتم: (آیه ۱۷۶ تا ۱۹۱)

داستان شعیب و قوم اَیکَه و اینکه این قوم برای به دست آوردنِ ثروتِ بیشتر، نسبت به مردم کم فروشی می‌کردند!


نکته: قومی که حق را به تمامه ادا نمی‌کردند و به مردم کم‌فروشی می‌کردند!

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که ثروت انحصاری شده و دستِ عده‌ای می‌چرخد و بقیه از نعماتِ الهی محروم شدند!


سیاق آخر و نهم: (آیه ۱۹۲ تا ۲۲۷)

می فرماید این قرآن وحی منزل است و توصیفش در کتاب‌های پیشینیان هم آمده؛

ماجرای عذاب، ایمان نیاوردن، نزول شیاطین بر دروغ گویان و ... در این سیاق مطرح شده و در آخر هم گفته شده:

«و انهم یقولون ما لا یفعلون / الا الذین امنوا و عملوا الصالحات...» / آیات ۲۲۶ و ۲۲۷

«به گفته‌هایشان عمل نمی‌کنند مگر کسانی که ایمان آوردند و عملِ صالح انجام دادند...»



+ سوره ی شعرا بسیار با وضعِ موجود شباهت داره!!

از خوندنش دریغ نکنید... 


«والسلام علی من التبع الهدی»



۹۸/۰۴/۰۳
سوته دلان

نظرات  (۱۴)

عالی خسته نباشید ، سوره شعرا فکر میکنم بعد بقره پر آیه ترین سوره قرآن هستش

 

---

تراریوم

پاسخ:
سلامت باشین و تندرست؛

چه کارهای زیبایی دارین...🌹

۱۸ مهر ۹۸ ، ۱۵:۰۱ اشکان ارشادی

سلام خواهر گرامی 

بله الان فهمیدم ، خواهر گرامی و تاج سر هستید. 

به وبتون سر میزنم ، مطالب بدیعی دارید. 

 

پاسخ:
سلام
تشکر...

۱۷ مهر ۹۸ ، ۲۳:۰۳ اشکان ارشادی

سلام 

به روی چشم برادر گرامی. 

البته من اشکان ، پسر و مذکر هستم ، دهه شصتی. 

الان نام وب رو عوض کردم ، شد ashkhani ، و نمیدانم چرا با آنیکی وب نظرهام ارسال شده! من باید بررسی میکردم و اشتباه از منه. 

www.ashkhani.blog.ir 

برادر اشتباه از من بوده که توجه لازمه را مبذول نکردم ، عذر و پوزش مرا بپذیرید. اتفاقا من از نقطه نظر دین عزیز اسلام و ایران عزیزمون مینویسم. 

مقالاتم همه اضافه خواهند شد و تکمیل می‌شود. 

در مورد خاقان خزر و بلای یهودیتی که به پا کرد ، تا یمن و اعراب کیستند ؟ و اسلام و بحران ، مغولها و اسلام و..... نوشته ام که تکمیلتر هم می‌شود و فعلا این ابتدای کلام است. خوشحال میشوم اگر مطلبی بود ذکر کنید. مرا از نقطه نظرات خود دریغ نکنید. 

بسیار تشکر از شما عزیز ، وب شما را به لیست دنبال کنندگان اضافه میکنم و شما هم اگر دوست داشتید مرا حمایت کنید. 

با وبهای خوب ، حتی تبادل نیز میکنم که به تصمیم دو طرفه بر میگردد. 

البته این را هم بگویم که وب قبلی من با مشکلی روبرو شد و مجبور شدم حذفش کنم و دوباره وب را برپا کنم. دیگر وبهایم را نیز سر و سامان میدهم و در یک منو یا پست ثابت برای استفاده همه میگذارم. دیدم اگر بخواهم به دنبال چاپ و نشر بروم خیلی طول می کشد پس اینجوری مطالب برای ارتقای دانش عمومی بهتر یافت می‌شود. البته به اندازه دانش خودم می نویسم و کتاب کامل کتاب خداست ولاغیر. 

خوشحال شدم از آشنایی وب شما ، دوباره سر میزنم و مطلب میخوانم و نظر میگذارم. ببخشید اگر باعث زیاده گویی شدم. ممنون از شما 

 

پاسخ:
عرض کردم خواهرم؛
ممنون از آدرس، ان‌شاءالله میخونم

۱۷ مهر ۹۸ ، ۱۹:۳۸ اشکان ارشادی

سلام 

برادر  شما مطمئنی که : فعلا مطلبی نذاشتم. 

من چهارده مطلب بلند بالا نوشته ام یعنی در خواب میبینم ؟ تازه ادامه هم اضافه میشه و همه نوشته های خودم هست. 

البته دسته بندی نکردم ولی اینکه مطلبی نذاشته باشم ، دیگه! دیگه! 

سعی کردم جذاب بنویسم ، بهرحال خوشحال شدم ، به وب شما سر خواهم زد. 

نظمی به وبم خواهم داد با دسته بندی ، از یکی بچه‌های خوب بیان هم یک قالب ساده خواستم ولی فعلا حجم نتم خیلی کمه. 

تفاسیر رو خیلی دوست دارم ، تفسیر تاریخی هم که عرض کردم تا از مطالبم نخوانید منظور منرا برداشت نمی کنید. 

برادر عزیز و بزرگوارم امیدوارم از من ناراحت نشده باشید آخه به خودم شک کردم که یعنی ننوشتم ؟ 

خلاصه آروزی توفیق دارم. ادامه را نوشتید میخوانم ، دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره. موفق باشید. 

پاسخ:
علیکم السلام
خواهرم 
والا من به آدرسی که دارین سر زدم؛ ashkhan.blog.ir
هیچ مطلبی توش نیست غیر از ۲ پست آزمایشی و اینکه بالای وب نوشتین وبی در تکمیل وب قبلی!
اگر آدرس دیگه‌ای هست بفرمایید تا استفاده کنیم.

۱۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۱۸ اشکان ارشادی

بسیار عالی. 

اگه کامنت منرا ، مثل یکی از دوستان تبلیغ فرض نکنید سوال دارم. 

همیشه از خواندن تفاسیر لذت برده ام ، اکنون هم خودم دارم تفسیر تاریخی مینویسم.  این سیاق ها خیلی عالی بود ، ادامه دارد ؟ 

در مورد آیه ای که آوردید و به لا تفعلون ختم شده. و اینکه از پولدارانی که ثروت جهانی را در انگشت خود میگیرند و از قوم لجوج و حضرت نوح نوشته اید ، یادم به مطلبی افتاد که سالها پیش یادداشت کردم. 

نوشته بود اکثر آنانی که خدا و راهنمایی های گرانبهایش را باور ندارند : 

اکثرهم فاسقون ، اکثرهم لا یعقلون ، اکثرهم لا تفعلون ، و.... 

وب بسیار خوبی دارید ، من هم استفاده میبرم. 

پاسخ:
چرا تبلیغی؟!
بله اگر خدا بخواد ادامه داره...

تفسیر تاریخی به چه صورته؟! بنویسید ما هم بخونیم
البته که فعلا مطلبی نذاشتین...

اینطوری باید قرآن رو آموزش بدن .
عالی بود ...
پاسخ:
نظر لطف شماست...

۰۹ تیر ۹۸ ، ۲۰:۱۸ جناب منزوی
سلام بر سوته دلان گرامی
به یه بنده خدایی گفتم، اگه هر روز یک جزء بخونی خوبه، ولی اگر هر روز یک صفحه قرآن بخونی ولی در عوض دو ساعت تفسیر بخونی ثوابش خیلی بیشتر از اون یک جزئی که خوندی هست.
درود بر شما
امیدوارم رستگار بشیم
پاسخ:
سلام و عرض ادب 

دقیقاً؛ هرچند که روخوانی صرف هم نور علی نوره ولی به قول شما با توجه و تدبر، ارزش خیلی بیشتری داره...

سپاس از وقتی که گذاشتین
ان‌شاءالله...

سلام
چند بار، بهتره بگم چندین بار اومدم بخونمش اما نشد ... نمیدونم چرا


ولی امروز که مجال خوندن شد، مثل همیشه ضمن تحسین به این انتخاب، مخصوصا نکات امروزیش برام این نکته خیلی جالب بود

ارتبطا اونچه که شاید هزاران سال پیش اتفاق افتاده با وضع موجود ...

خیلی وقتها با خودم میگم خدا چرا مثلا به فلان موضوع انقدر تو قران گیر داده، الان که مثلا کسی اون مدلی نیست،  ولی یکم که با خودم اطرافم و خودم رونگاه میکنم میبینم ای دل غافل .. اگه از اجداد چند هزار سال پیشون جلو نزده باشیم عقب هم نمموندیم ...

نکته خیلی جالب تر که هر وقت نمیدونم اون سوره رو میخونم که السابقون السابقون داره، وقتی به اینجاش که میرسم میفرماید ثله من الاولین و قلیل من الاخرین برام خیلی دردناک و ترسناک میشه که خیلی دوره دوره بدی شده و راحت نمیشه سبقت گرفت!
پاسخ:
سلام
مشکل از فرستنده‌س نه گیرنده!
برا همین نشده...

خودش گفته: « تلک الایام نداولها بین الناس...»
بخاطر همین خیلی دور از ذهن نیست که اتفاقات ۱۴۰۰ سال پیش، با الان همخوانی داشته، چون تاریخ در حال تکراره!

سوره واقعه‌س؛
اتفاقا من میگم خیلی راحت میشه سبقت گرفت! منتها امثال من به دنبال کارهای شاق و نشدنی هستیم!
غافل از اینکه با خیلی از ریزه‌کاری‌ها، ده قدم شایدم ده‌ها قدم جلو بیفتیم!
همون کارهایی که به نظرمون پیش پا افتاده‌س، اما اهل فن، رصد می‌کنن و « اولئک المقربون» میشن...

سلام خواهر ... ممنون از پستت ...
به نظرم کلا سوره "شعرا" ، برای به چالش کشیدن "شعور" عوام الناس اومده ... !!!
جهت یادآوری و به قولی حجت تمام کردن ...
اینکه خدا در کتابش بسیار بر این عبارت هاِ تاکید داره :
لایعقلون ... لایعلمون ... لا یشعرون ...لا یتفکّرون ... لا یتدبّرون ... و قس علی هذا ...
قطعا آوردن این همه داستانهای عبرت انگیز از پیامبران و امت هاشون در یک سوره ، کلی تفسیر و تحلیل و حکمت پشتش هست ...
پاسخ:
سلام مهدیه جان؛
ممنون از شما که وقت گذاشتی خوندی...

اتفاقا به نظر من کاملا برای سران و نخبگان اومده!
تو سوره داره در مورد متمولان و مرفهان و... حرف میزنه که ادعای شعور و فهم دارن و پیامبران و یارانشون رو اراذل و... صدا می‌کنن و قصد تحقیر دارن!
اما خداوند میگه اینا در حقیقت لایعقلون ... لایعلمون ... لا یشعرون ...لا یتفکّرون ... لا یتدبّرون ... و قس علی هذا ... هستن.

سلام 
غافلگیر شدم از عنوان و متن :)
یه استادی داشتیم تو دانشگاه، تحقیقی که میداد تدبر در آیات قرآن بود. یه روش جالب منظمی هم برای این کار داشت. یاد اون افتادم.
فکر کنم اسم درسش متون اسلامی یا عربی بود.
پاسخ:
سلام
خوش اومدین :)

اشتراک لفظی هستش! اینم یه مدل شعرا شناسی بود دیگه! :)
تدبر فوق العاده‌س؛
وقتی می‌بینی یک سوره در عین بی ربطی از نظر ما، کاملا آیاتش به هم مرتبطه...

۰۳ تیر ۹۸ ، ۲۳:۳۴ س _ پور اسد

سلام و خدا قوت ... تلخیص و تفسیر موجزی بود ... تقبل الله

نکات؛ مخصوصا" این نکته زیر خیلی قابل اعتنائست :

نکتهمردمی که دینشان را از پدر و مادر و اجدادشان می‌گیرند نه خدا و رسول و قرآن...

دقیقاً مثلِ وضعِ موجود که بیشتر دین از اینترنت و... به دست می‌آید تا منبعِ اصلی!

تکمله: "ن ش"

- نجاستِ کفر، علی الاحوط فقط با اسلام پاک می‌شود! والله اعلم

این جملهء "دقیقاً مثلِ وضعِ موجود" خیلی با مزه تکرار شده:))

وفقکم


پاسخ:
سلام و احترام
ممنون از لطف شما...

تکمله‌ی شما، به حق و یقینی هستش!

آخه "دقیقا مثل وضع موجود " آیات بیان شده! 
گویا که برای همین الان خدا نازل کرده نه ۱۴۰۰ سال قبل!

در پناه حق

سلام سوته دلان عزیزم!
خیلی استفاده بردم.و سوال هم دارم!
خب.بریم سراغ سیاق سوم.که  درمورد به ارث بردن دین از پدر و مادره.من حقیقتا برام فرقی نداره که اسم اسلامو یدک میکشم به قول بعضیا یا هر چیز دیگه.بلاخره من رسیدم بهش.و قبولش دارم.و بهش افتخار میکنم.دین انسنایته.دین ادمیت.اما اینکه از همون اول تو این کشور دین مارو اسلام میزنن.صحیحه؟طبق این ایه؟
سیاق چهارم عالی بود.واقعا به پاک شدن نجاست تا حالا فکر نکرده بودم!
سیاق شیشم.پی کردن ناقه یعنی چی؟
سیاق هفتم خیلی زیاد شده.به شدت.تفکرش زیاد شده.از پیش فرض شدن یه سری قضاوت ها به منزله این سیاق به شدت زیاد شده.به شدت.و اینکه چرا دقیقا سنگسار کردن براش خوب بود؟چی فکر میکنی؟
سیاق اخر چقدر غم انگیزه...
ممنوم سوته دلان.عالی بود.
پاسخ:
سلام ریحانه جان؛
لطف داری...

سیاق سوم: دین همه‌ی اَبناءِ بشری اسلام (تسلیم) هستش که فطری هم هست!
یعنی چه بخوای چه نخوای اینجوری به دنیا میای، اما حالا وقتی به این دنیا میای، بخاطر غلبه‌ی نفسانی، از این تسلیم بودنِ محض خارج میشیم و اختیارمون از جنبه‌ی اعتدال خارج میشه و همینجاست که خودش هم گفته «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»
اینکه گفته دین اجدادی که مذموم هم هست، منظورش واقعا دین نیست، بلکه منظورش سنت‌های غلط عرفی هست که نسل به نسل به ما رسیده و بهش افتخار می‌کنیم وگرنه که مشخصه آموزش ابتدایی ترین مسائل دینی از پدر و مادر به ما میرسه! اما حالا باید تو مرحله‌ی ابتدایی موند یا باید به مرحله‌ی بالاتر رفت؟!
اما یه بحثم اینه حالا که بویی از اسلام بهت رسیده، همین کافیه؟!
اگه کسی شبهه‌ای بهمون وارد کنه، می‌تونیم جوابگو باشیم یا همرنگ دیگران میشیم؟!

سیاق چهارم: خداروشکر :)

سیاق ششم: حضرت صالح یکی از پیامبران بود که معجزه‌ش و نشانه‌ی الهیش شتر بود (داستانش مفصله)، قوم ثمود دنبال این شتر می‌کنن و میکشنش، پٓیْ کردن یعنی دنبال کردن، ناقه هم همون شتر.

سیاق هفتم: تنها گناهی هستش که شاید نابخشودنی باشه، حتی از زنا هم بدتر، چون زنا هم میشه محرمیت براش قائل شد و یا توبه کرد ولی در مورد لواط، هیچی حلال نمیشه و حتی ممکنه نسل فاسد به دنیا بیاد!
بخاطر همین تنها چیزی که این گناه رو از بین می‌بره همون باریدن سنگ از آسمون هست که با خاک یکسان بشن! که حکم امروزی هم در صورت اثبات سنگسار هست و ارتباط این حکم فقهی به این جهت به آیه هم مرتبط و نزدیکه.

سیاق آخر: ای دل غافل...

ممنون که وقت گذاشتی خوندی :)


۰۳ تیر ۹۸ ، ۱۸:۲۲ دچارِ فیش‌نگار
پست شکیل و مرتب و خوبی است ممنون.
پاسخ:
ممنون از لطف و توجه شما...

۰۳ تیر ۹۸ ، ۱۶:۳۳ شنگول العلما
سیاق بندی خوب و مفیدی بود^_^ 
یکی از آیات جالب این سوره آیه زیره برام. 
درسته که این همه پیامبران تلاش می کنند و  اکثریت مؤمنین نیستند اما همین روییدن گیاه بسه دیگه. 
همین روییدن برای ایمان آوردن کافیه 

أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ کَمْ أَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ
 آیا به زمین نگاه نکردند که از هر نوع (روییدنی) نیکو چقدر رویاندیم؟ این است آیات کتاب روشنگر.
سوره الشعراء آیه 7
إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
 قطعا در این (آفرینش نیکو) عبرت و نشانهای است، ولی بیشترشان ایمان آورنده نیستند.
سوره الشعراء آیه 8
پاسخ:
ممنون از شما

آدم تو بحرش بره می‌بینه واقعنم کافیه‌ها اما خب خودش خوب می‌دونسته که گفته «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ»...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">